مسافرت و مهاجرت

بررسی آزمون ناتی(Naati) استرالیا

بررسی آزمون ناتی(Naati) استرالیا

افرادی که برای مهاجرت کشور استرالیا را انتخاب می‌کنند، حتما می‌دانند که شرایط مهاجرت به آنجا هر سال سخت‌تر می‌شود و برای پذیرش این کشور، باید مراحل آن را بگذرانند. یکی از آزمون‌ های بین المللی که برای دریافت ویزای استرالیا مهم می‌باشد آزمون ناتی است و نمره آن به امتیاز کلی مهاجر افزوده می‌شود. در این مقاله می‌آموزید که آزمون ناتی چیست و هزینه آزمون آن چقدر است؟ همچنین با منابع آزمون ناتی ( naati) آشنا می‌شوید.

آزمون ناتی چیست؟

آزمون زبان ناتی (NAATI) مخفف عبارت “National Accreditation Authority for Translators and Interpreters” به معنی “مرجع اعتبارسنجی ملی مترجمان و مفسران” می‌باشد که در کشور استرالیا طراحی شده و با آن تسلط داوطلبان و مهاجران به زبان انگلیسی سنجیده می‌شود. اگر داوطلب در این آزمون موفق شود و حداقل نمره 63 را کسب کند، 5 امتیاز به امتیازهای مهاجرت وی افزوده می‌شود و کسی که در آزمون naati قبول شود، به این معنی نیست که می‌تواند به عنوان یک مترجم فعالیت کند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین آزمون تعیین سطح زبان

چگونگی آزمون ناتی

آزمون ناتی صرفا یک آزمون کتبی نیست، بلکه شفاهی و به صورت آنلاین برگزار می‌شود. این آزمون دارای 2 مکالمه و هر مکالمه حداقل دارای 300 کلمه است. موضوع این مکالمه‌ها بهداشت، مراکز آموزشی، بیمه، خرید یا اجاره کردن خانه و … است که به صورت روزمره در استرالیا اتفاق می‌افتد. آزمون ناتی جمعا 90 نمره (هر مکالمه دارای 45 نمره) دارد که در 30 دقیقه برگزار می‌شود. در نهایت این آزمون توسط 2 کارشناس متخصص بررسی می‌شود. اول از همه نحوه انتقال مفاهیم توسط داوطلب مورد بررسی قرار می‌گیرد که البته کیفیت لهجه و استفاده به جا و مناسب کلمات رسمی در بدست آوردن امتیاز آن موثر هستند.

بر اساس نمره کسب شده موقعیت‌های متفاوتی در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد؛ مثلا کسب نمره بالاتر از 63، داوطلب قبول است و نیاز به آزمون تکمیلی ندارد. اگر دواطلب امتیاز بین 55 و 62.5 را کسب کند نیاز به آزمون تکمیلی دارد و با کسب نمره کمتر از 55  هم رد می‌شود.

آزمون ناتی چیست

هزینه آزمون ناتی و نحوه ثبت نام آن

بعد از انجام مراحل ثبت نام، که در ادامه برای شما توضیح داده خواهد شد، باید هزینه آزمون ناتی، یعنی 800 دلار استرالیا را پرداخت کنید.

نحوه ثبت نام آزمون ناتی

برای ثبت نام آزمون ناتی نسبت به انجام مراحل زیر اقدام کنید.

  1. به صورت آنلاین وارد سایت Naati شده، ایمیل خود را وارد کرده و روی REGISTER کلیک کنید.
  2. ایمیلی از طرف ناتی برای شما ارسال شده که در آن پسووردی به شما داده می‌شود. با استفاده از این پسوورد حساب خود را تایید کرده و وارد حساب کاربری خود شوید.
  3. در صفحه اصلی، روی گزینه SUBMIT AN APPLICATION کلیک کنید.
  4. با وارد کردن مشخصات خود و تکمیل فرم، نسبت به اسکن و آپلود عکس و پاسپورت خود اقدام نمایید.
  5. تا 7 روز کاری ممکن است تایید اولیه ثبت نام آزمون ناتی زمان ببرد، پس از آن مجددا ایمیلی برایتان ارسال خواهد شد. در  این صورت می‌توانید تاریخ مورد نظر خود را انتخاب و نسبت به پرداخت هزینه آزمون اقدام کنید.
  6. پس از پرداخت هزینه آزمون یعنی همان 800 دلار استرالیا، ایمیل دیگری برای شما ارسال می‌گردد که ثبت نام شما را رسما اعلام می‌کند.

توجه داشته باشید که یک هفته قبل برگزاری آزمون، ایمیلی برای شما ارسال می‌شود که در آن چگونگی چک کردن سیستم برای آزمون ناتی آموزش داده می‌شود. حتما تا 48 ساعت قبل از انجام آزمون چک کردن سیستم خود را انجام دهید.

هزینه آزمون ناتی، 800 دلار استرالیا است که می‌توانید برای ثبت نام و پرداخت هزینه آزمون از طریق لینک زیر اقدام کنید.

ثبت نام آزمون ناتی

ثبت نام آزمون ناتی

 منابع آزمون ناتی

منابع آزمون Naati همانطور که در قسمت قبلی هم توضیح دادیم، معمولا بخش‌هایی از زندگی را در بر می‌گیرد مثل تحصیلات و آموزش، خدمات اجتماعی، بهداشت و سلامتی، حقوق، تجارت و کار آفرینی، استخدام و مسائل مالی، بیمه و مسکن و… البته نمونه سوالات زیادی در داخل سایت ناتی موجود است که با سرچ و به دست آوردن آن‌ها می‌توانید با سوالات این آزمون آشنا شوید.

با وجود این که تنوع زبانی در جهان زیاد و گسترده است ولی این آزمون فقط به 47 زبان عربی، فارسی، ترکی، یونانی، دری، فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی، روسی، کره‌ای، هندی، تایلندی، سومالی، فیلیپینی، هلندی، آلمانی، آشوری و … موجود است.

 عواملی که باعث کم شدن نمره آزمون ناتی می‌شود.

از جمله عواملی که باعث کاهش نمره آزمون ناتی و کم شدن امتیاز داوطلب می‌شود، شامل:

  • بی دقتی در انتقال صحیح پاسخ و مکالمه از زبان مادری به زبان اصلی
  • انتخاب کلمات نامناسب در زمان پاسخگویی به سوالات
  • اشتباه کردن در استفاده از قواعد و گرامر زبان انگلیسی
  • تلفظ اشتباه کلمات
  • مکث کردن بیشتر از 5 ثانیه در زمان پاسخ دادن به سوالات

پس اگر قصد شرکت کردن در آزمون ناتی را دارید باید نسبت به موارد بالا مهارت کافی را کسب کنید.

این مطلب صرفا برای افزایش آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و جنبه آموزشی دارد. ایرانیکارت مسئولیتی در قبال استفاده از این محتوای آموزشی نخواهد داشت.

سخن نهایی

در این مقاله آموختید که امتحان ناتی چیست و هزینه آن چقدر است؟ همچنین با منابع آزمون naati و محوریت موضوعات آن آشنا شدید. شما هم اگر تجربه شرکت کردن در این آزمون، یا نکته مهمی برای داوطلبان شرکت کننده در این آزمون دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آزمون USMLE چیست ؟
آزمون ها
آزمون USMLE چیست ؟
اگر قصد دارید به کشور آمریکا مهاجرت کنید و در آنجا مشغول به تحصیل در رشته پزشکی شوید یا کار طبابت را انجام دهید، حتما باید در آزمون سه مرحله‌ای...
آزمون آیلتس ایندیکیتور چیست؟
آزمون ها
آزمون آیلتس ایندیکیتور چیست؟
با گسترش و شیوع ویروس کرونا، برگزاری بسیاری از آزمون‌های حضوری کنسل شد. آزمون آیلتس هم که یکی از آزمون‌های مهم و بین المللی برای سنجش تسلط افراد به زبان...
آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی
آزمون ها
آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی
آیا می‌دانستید که برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه و تحصیل در آنجا نیز، باید در آزمون‌ های بین‌ المللی زبان ترکی استانبولی شرکت و رتبه ایده‌آل آن را کسب کنید؟ آیا...