چرا زنان به اندازه مردان در ارزهای دیجیتال سرمایهگذاری نمیکنند؟
حتی با گذشت ۱۵ سال، برابری جنسیتی خاصی در حوزه کریپتو مانند سایر بخشهای مالی وجود ندارد. محققان در این باره به تفاوتهای روانشناختی کلی بین زنان و مردان اشاره میکنند.
هنگامی که بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۹ معرفی شد، به عنوان یک ارز جهانی جدید که فرصتهای برابری را برای سرمایهگذاری و بهرهمندی از فرصت در بین زنان و مردان ارائه میکرد، مورد ستایش قرار گرفت. اما پس از ۱۵ سال مشخص شد که چنین نبوده است. در نروژ، جایی که برابری جنسیتی به طور چشمگیری دستخوش پیشرفت شده، تمایل مردان به سرمایهگذاری و خرید ارزها دیجیتال بیش از دو برابر زنان است. این موضوع در تحقیقات مصرفکننده دانشگاه Agder (UiA) نشان داده شده است.
درک سرمایهگذاری در رمزارزها
طی مطالعهای که اخیراً در مجله آمریکایی Psychology & Marketing منتشر شده، محققان نگرش جمعیت بزرگسال نروژ نسبت به سرمایهگذاری در ارزهای دیجیتال را بررسی کردند. دادههای به دست آمده از این تحقیق بر اساس جنسیت، دانش مالی عینی و ویژگیهای شخصیتی اندازهگیری شدند. یکی از اهداف اصلی این مطالعه درک بهتر تفاوتهای قابلتوجه در تمایل افراد به سرمایهگذاری در ارزهای دیجیتال بوده است.
دادههای به دست آمده نشان میدهند که از هر ده مصرفکننده نروژی کمتر از یک نفر مایل به سرمایهگذاری در ارز دیجیتال است. الن کاترین نیهوس (Ellen Katrine Nyhus) میگوید که از این تعداد، مردان بیش از دو برابر زنان هستند. او استاد دانشکده تجارت و حقوق UiA است. ۱۲/۵ درصد از مردان به سرمایهگذاری در ارز دیجیتال فکر میکنند، در حالی که تنها ۵/۶ درصد از زنان این اقدام را در نظر میگیرند.
نیهوس میگوید:
ما در مورد اینکه چرا این اتفاق در نروژ رخ میدهد کنجکاو شدهایم و به دنبال توضیحاتی برای آن هستیم.
مکانیسمهای روانی بر تصمیمگیریها تأثیر میگذارند
محققان بر مکانیسمهای روانشناختی مختلفی تمرکز کردند، مکانیسمهایی که میتوانند افراد را کم و بیش به سرمایهگذاری در ارزهای دیجیتال ترغیب کنند. نحوه تعامل ویژگیهای شخصیتی مختلف در این تحقیق نقش بسزایی دارد:
- از یک سو، خودکارآمدی مالی و اعتماد به نفس بیش از حد در زمینه مالی.
- از سوی دیگر ویژگیهای شخصیتی مانند ثبات عاطفی، برونگرایی، کنجکاوی برای کسب اطلاعات درباره چیزهای مختلف و تجربیات جدید، سازگاری و وظیفه شناسی.
تفاوتهای آشکار بین زن و مرد
نیهوس توضیح میدهد:
اولین چیزی که هنگام بررسی دادهها توجه ما را به خود جلب کرد، تفاوت آشکار بین جنسیتها در مورد تسلط مالی و اعتماد به نفس بیش از حد در این زمینه بود.
مردان در بحث تسلط مالی نمرات بالاتری کسب کردند که نشاندهنده اعتماد به نفس بیشتر در توانایی آنها برای تصمیمگیری مالی است. زنان سطوح بالاتری از اعتماد به نفس بیش از حد در حوزه مالی را نشان دادهاند، زیرا به دانش مالی خود بیشتر از پاسخگویی به سؤالات بخش شناخت این تحقیق اعتقاد داشتند.
نیهوس میگوید:
ما در چهار مورد از پنج ویژگی شخصیتی که مطالعه کردیم، تفاوتهای جنسیتی آشکاری را پیدا کردیم.
مردان نسبت به زنان وابستگی به اجتماع کمتر، سازگاری کمتر و وظیفهشناسی کمتری دارند، اما در ثبات عاطفی نمره بالاتری میگیرند.
در مقابل، زنان اجتماعیتر، سازگارتر و وظیفهشناستر از مردان هستند، اما در ثبات عاطفی نمره کمتری دارند. این نتایج به دست آمده با سایر تحقیقات انجام شده در مورد ویژگیهای شخصیتی نیز همسو بودهاند.
برخی از ویژگیهای شخصیتی اهمیت بیشتری نسبت به سایرین دارند
هنگامی که در این تحقیق تمایل شرکتکنندگان به سرمایهگذاری در ارزهای دیجیتال در نظر میگیریم، یافتهها نشان میدهند افرادی که امتیاز بالاتری از لحاظ اعتماد به نفس بیش از حد در زمینه مالی گرفتهاند – به عبارت دیگر، زنان – در مقایسه با سایرین میل بیشتری به سرمایهگذاری در ارزهای دیجیتال دارند.
با این حال، این تحقیق همچنین نشان میدهد افرادی که بالاترین امتیاز را از نظر تسلط مالی و کمترین امتیاز را از لحاظ ویژگیهای شخصیتی مانند سازگاری و وظیفهشناسی دریافت کردهاند – مردان – نسبت به سرمایهگذاری در ارزهای دیجیتال دیدگاه مثبتتری دارند.
عدم تغییر در الگوهای جنسیتی
از منظر جنسیتی، این تحقیق نشان میدهد که رمزارز نتوانسته الگوهای سنتی و کلیشههای جنسیتی را در صنعت سرمایهگذاری مالی تحت تأثیر قرار دهد یا آنها را دستخوش تغییر کند.
نیهوس ادامه میدهد:
یافتههای ما همچنین نشان میدهند که زنان ممکن است قبل از سرمایهگذاری در این نوع داراییها، به متقاعد کردن یا دریافت آموزش بیشتر در مورد مزایا و خطرات آنها نیاز داشته باشند.
او همچنین تاکید میکند که شرکتها و بازاریابان فعال در صنعت کریپتو باید این موارد را هنگام برنامهریزی برای آینده در نظر بگیرند.
او در آخر گفت:
دانستن این موضوعات میتواند برای کسانی که وظیفه تنظیم بازارهای مالی و حمایت از مصرفکنندگان آسیبپذیر را بر عهده دارند، حیاتی باشد.