مشاهیر ارز دیجیتال

پیتر تاد کیست؟ آیا اون واقعا ساتوشی ناکاموتو است؟

پیتر تاد کیست؟ آیا اون واقعا ساتوشی ناکاموتو است؟

بیت کوین بدون شک یکی از خارق‌العاده‌ترین اختراعات عصر جدید است و همه جهان می‌خواهند بدانند خالق این پدیده کیست. اما تا به حال که بیش از ۱۳ سال از فعالیت ارز دیجیتال بیت کوین می‌گذرد هنوز چیزی بیش از یک لقب، یعنی ساتوشی ناکاماتو از خالق بیت کوین نمی‌دانیم. حالا کمپانی فیلم‌سازی مشهور HBO بار دیگر حدس و گمان‌ها را به سمت پیتر تاد (Peter Todde)، یکی از افراد تاثیرگذار در حوزه ارزهای دیجیتال، برده و می‌گویند او خالق بیت کوین است. اما پیتر تاد کیست و آیا او واقعا همان ساتوشی ناکاماتوی مشهور است؟

بیوگرافی پیتر تاد (peter tod)

پیتر تاد، متولد کانادا و ۳۹ ساله، یکی از شخصیت‌های شناخته شده و البته جنجالی در بازار ارزهای دیجیتال است. تاد جزو توسعه‌دهندگان اصلی بیت کوین است که به دلیل تحلیل‌ها و مشارکت‌هایی که در اکوسیستم بیت کوین داشته همواره نقش مهمی در بازار داشته است.

تاد به عنوان یکی از اولین مشارکت‌کنندگان در پایگاه کد بیت کوین، یکی از معدود افرادی است که قبل از ناپدید شدن ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۱۱ به طور مستقیم با او در ارتباط بوده است. او می‌گوید از ۱۵ سالگی به بیت کوین علاقمند شده و این موضوع او را به یکی از توسعه‌دهندگان اصلی بلاکچین تبدیل کرده است.

به طور کلی تاد به دلیل دیدگاه‌های انتقادی که نسبت به توسعه‌های شبکه بیت کوین و سایر پروژه‌های ارز دیجیتال داشته مشهور است. او همواره در نشست‌های تکنولوژی شرکت می‌کند و با ایده‌های جنجالی خود درباره امنیت، حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری بلاکچین با متخصصان این حوزه وارد بحث می‌شود.

سوابق پیتر تاد در دنیای ارزهای دیجیتال

  • عضو اصلی توسعه‌دهندگان بیت کوین در پلتفرم کوین کایت (CoinKite) از سال ۲۰۱۴
  • مشاور هیئت مدیره در پلتفرم دیجیتال وریسارت (Verisart) از سال ۲۰۱۵
  • دانشمند ارشد در مستر کوین (MasterCoin)
  • دانشمند ارشد در دارک والت (Dark Wallet)، یکی از کیف پو‌ل‌های منبع باز بیت کوین

تاد همچنین به طور منظم در توسعه و بهبود اکوسیستم بیت کوین نقش داشته و از او به عنوان مشاور و کارشناس در زمینه امنیت بلاکچین یاد می‌شود.

چرا HBO پیتر تاد را به عنوان ساتوشی معرفی کرد؟

چرا HBO پیتر تاد را به عنوان ساتوشی معرفی کرد؟

به طور کلی شایعه‌های بسیاری وجود دارد که پیتر تاد را خالق بیت کوین می‌دانند. به تازگی نیز کمپانی HBO نیز در مستندی به نام «پول الکترونیکی؛ معمای بیت کوین» بار دیگر تاد پیتر را به عنوان ساتوشی ناکاماتو معرفی کرده و بازار را به هیاهو کشانده است.

تهیه‌کننده این مستند، کالن هوباک (Cullen Hobak) ادعا می‌کند شواهد و مدارکی را جمع‌آوری کرده که ثابت می‌کند تاد خالق BTC است. برای مثال، برای حمایت از ادعاهای خود، HBO به یک پاسخ اشتباه در سال ۲۰۱۰ اشاره کرد. زمانی که تاد به طور تصادفی به پستی پاسخ داد که ساتوشی ناکاموتو در فروم بیت کوین تاک با استفاده از حساب شخصی خود منتشر کرده بود.

البته در همان زمان این موضوع خیلی زود رد شد زیرا مدارک کافی و قانع‌کننده‌ای برای پیوند تاد به ساتوشی وجود نداشت. 

برخی دیگر از دلایلی که در مستند HBO علت ساتوشی بودن تاد اعلام شده بود عبارتند از:

  • تسلط فنی: پیتر تاد دانش فنی بسیار بالایی در زمینه رمزنگاری و بلاکچین دارد. او به عنوان یکی از اولین توسعه‌دهندگان بیت کوین شناخته شده و مقالات و تحلیل‌های فنی بسیاری در این زمینه منتشر کرده است.
  • ارتباطات اولیه: او ادعا کرده است که در سن ۱۵ سالگی با هال فینی، یکی از توسعه‌دهندگان اولیه بیت کوین و آدام بک، مخترع Hashcash، ارتباط برقرار کرده بود. این ارتباطات اولیه، به عنوان مدرکی بر آشنایی او با مبانی بیت کوین از همان ابتدا، مطرح شده است.
  • پیش‌بینی‌های دقیق: پیتر تاد در برخی از پیش‌بینی‌های خود در مورد آینده بیت کوین بسیار دقیق بوده است. این دقت در پیش‌بینی‌ها، باعث شده است که برخی افراد به او به عنوان کسی که به آینده بیت کوین تسلط دارد، نگاه کنند.
  • املای بریتانیایی کانادایی: ساتوشی و تاد هردو از املای بریتانیایی در شبکه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنند.

این مستندساز همچنین پیامی که تاد در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر و خود را «متخصص پیشرو جهان در زمینه قربانی کردن بیت کوین‌هایتان» معرفی کرد را به عنوان اعتراف تاد مبنی بر دسترسی به دارایی بیش از ۱.۱ میلیون بیت کوین دانست. در دنیای ارزهای دیجیتال ۱.۱ میلیون از بیت کوین‌ها متعلق به ساتوشی ناکاماتو است و تنها خود او به این دارایی دسترسی دارد.

نظر شخصی پیتر تاد درباره شایعات مربوط به ساتوشی

برخلاف تمامی شایعات، تاد بارها در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) خود به طور مستقیم اعلام کرده است که «من ساتوشی نیستم». او همچنین پس از پخش این مستند از HBO بار دیگر این ادعا را رد کرد. تاد پیش از این در یک پادکست گفته بود «من ساتوشی هستم، همانطور که دیگران نیز یک ساتوشی هستند». این موضوع میان تحلیلگران به طور گسترده‌ای به عنوان یک تاکتیک “من اسپارتاکوس هستم” تعبیر می‌شود که به ساتوشی ناکاموتوی واقعی اجازه می‌دهد تا با ایجاد جو مثبت کاذب در بین طرفداران خود پنهان شود.

با این حال جالب است بدانید، پیتر تاد اولین بیت کوین خود را در سال ۲۰۱۰، یعنی ۲ سال پس از انتشار وایت پیپر بیت کوین و زمانی که این ارز حدود ۲۰ سنت قیمت داشت خریداری کرد. این خرید نشان می‌دهد تاد پیش از دیگران از پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری روی بیت کوین خبر داشته است.

واکنش‌ شبکه های اجتماعی به مستند HBO

نظریه کالن هابک، سازنده مستند پول الکترونیکی، بر اساس گزارش‌های چت قدیمی و یک پست BitcoinTalk در سال ۲۰۱۰ ارائه شده و همین موضوع، انتقاد و اظهارنظرهای طعنه‌آمیزی را از سوی اعضای جامعه ارزهای دیجیتال به دنبال داشته است.

افراد بسیاری مانند مدیر BitcoinTalk، و آدام کوکران از Cinneamhain Ventures، روزنامه‌نگاری غیرمسئولانه نمایش داده شده در این مستند را محکوم کردند. علاوه بر این، بیتمکس ریسرچ (BitMEX Research) نیز در توییتی که در شبکه اجتماعی X منتشر کرد مدارک HBO را مضحک و بی‌اساس خواند.

سخن آخر

بیت کوین اکنون به مدت بیش از ۱۰ سال است که پیشتاز بازار ارزهای دیجیتال است با تکنولوژی و بلاکچین قدرتمند خود انگار بی‌رقیب می‌تازد. با این حال، هنوز هیچ کس نمی‌داند خالق آن، یعنی شخصی که خود را به عنوان ساتوشی ناکاماتو معرفی کرده چه کسی است. پیتر تاد نیز که همواره به عنوان یکی از افراد مرموز بازار معرفی می‌شود همچنان ادعاها مبنی بر ساتوشی بودن خود را رد می‌کند و ترجیح می‌دهد که این علامت سوال بزرگ در ذهن تمامی علاقمندان به بازار ارزهای دیجیتال باقی بماند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...