معرفی ارز دیجیتال

مقایسه کاردانو و ریپل؛ بررسی جامع و کامل برای سرمایه گذاران

مقایسه کاردانو و ریپل؛ بررسی جامع و کامل برای سرمایه گذاران

کاردانو (ADA) و ریپل (Xrp) دو ارز دیجیتال با بلاکچین‌های منحصر به فرد و محصولاتی جذاب هستند که در یک موضوع اشتراک دارند: هر دو با قیمت واقعی خود فاصله زیادی دارند و مدتی است آنطور که باید رشد نکرده‌اند! این دو اگرچه در بولران 2021 سود بسیار خوبی به معامله‌گران دادند اما از آن زمان تاکنون هر کدام با مشکلاتی مواجه بودند و حالا که این مشکلات حل شده و همه منتظر صعود بازار هستند، وقت آن رسیده تا با مقایسه کاردانو و ریپل، ببینیم کدام گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت خواهند بود.

ریپل xrp چگونه کار می‌کند؟

پروژه ریپل با نماد XRP، در سال ۲۰۱۲ توسط شرکتی به نام ریپل لبس Ripple Labs، به عنوان یک سیستم اختصاصی برای انتقال یکپارچه ارزهای فیات شکل گرفت. البته اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر باشیم، نقطه آغاز پیدایش ریپل به سال ۲۰۰۴، ۴ سال پیش از انتشار وایت پیپر بیت کوین توسط ساتوشی ناکاماتو، باز می‌گردد. در آن زمان، رایان فوگر به دنبال ایجاد سیستمی بود که به مردم اجازه می‌داد پول خود را به روشی غیرمتمرکز ایجاد کنند و قدرت را در دستان خود بگذارند. ریپل مبتنی بر یک شبکه بلاکچین غیرمتمرکز به نام XRP Ledger کار می‌کند که هدف آن ارائه تراکنش‌هایی مانند بیت کوین اما به صورت سریع و کم هزینه است.

ریپل xrp چگونه کار می‌کند؟

به کمک ریپل، با یک اکوسیستم گسترده، بانک‌ها می‌توانند به طور مستقیم بدون واسطه با یکدیگر تعامل داشته و اینگونه با شبکه‌های متعددی همکاری داشته باشند. برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، ریپل در درجه اول موسسات و سازمان‌ها را هدف قرار می‌دهد و هدف آن تسهیل پرداخت‌ها و حواله‌های مرزی است.

بنابراین، هدف فناوری ریپل جایگزینی سیستم‌های پرداخت سنتی است که اغلب کند و پرهزینه هستند و به بانک‌ها و مؤسسات سیستم جایگزینی را برای حواله‌های بین‌المللی ارائه می‌کند.

تاریخچه قیمت ریپل

ریپل در سال ۲۰۱۲ با قیمت حدود ۰.۰۰۲۵ دلار وارد بازار ارزهای دیجیتال شد و می‌توان گفت تا اوایل سال ۲۰۱۷، تغییر قیمت خاصی را به خود ندید. اما بلاخره در XRP در آپریل ۲۰۱۷، همزمان با پایان یافتن تحقیقات SEC در ریپل، این توکن بلاخره توانست از جا بلند شود و در اواخر همین سال به ۳.۳۰ دلار برسد. البته روزهای خوش ریپل دوام چندانی نداشت و بار دیگر این توکن به ۰.۸ دلار سقوط کرد. در ادامه روند ریپل به این شکل بود:

  • در سال ۲۰۱۸، xrp در بازه ۰.۵ تا ۱ دلار نوسان داشت.
  • در سال ۲۰۱۹ با افزایش نگرانی موسسات و صرافی‌ها درباره درگیری‌های این پلتفرم با sec و به دنبال آن شکایت دادگاه آمریکا از این پلتفرم به دلیل فروش اوراق بهادار اثبات نشده، قیمت ریپل به ۰.۳ دلار و سپس ۰.۱ دلار سقوط کرد.
  • با ادامه یافتن این درگیری‌ها در سال ۲۰۲۰، Ripple Labs اعلام کرد که در پی شکایت SEC، فعالیت خود را در ایالات متحده متوقف خواهد کرد. این باعث شد قیمت آن بیش از پیش کاهش یابد.
  • با رشد بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱، ریپل بار دیگر به قله ۱.۷ دلاری رسید و سپس به زیر ۱ دلار کاهش یافت.

از آن زمان تاکنون، ریپل در حوالی ۰.۵ تا ۰.۷ دلار نوسان داشته و نتوانسته سقف جدیدی ایجاد کند.

کاردانو ada چگونه کار می‌کند؟

شبکه کاردانو توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، یکی از بنیانگذاران اتریوم و جرمی وود، دستیار اجرایی سابق اتریوم، با یک ماموریت رویایی وارد صحنه بلاکچین شد. چارلز با جهت‌گیری ویتالیک بوترین برای اتریوم مخالف بود و می‌خواست یک شرکت تحت حمایت خصوصی برای نظارت بر توسعه شبکه ایجاد کند. بنابراین، چارلز و جرمی اتریوم را ترک و یک شرکت تحقیق و توسعه بلاک چین به نام (Input Output Hong Kong (IOHK راه اندازی کردند که اکنون به (Input Output Global (IOG تغییر نام داده است.

توسعه Cardano در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و شبکه بلاکچین آن اولین بلاکچین خود را در سال ۲۰۱۷، استخراج کرد. هدف اساسی شبکه کاردانو ارائه یک زیرساخت بلاکچین ایمن، مقیاس پذیر و پایدار است که می‌تواند از توسعه برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApps) و قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند.

کاردانو ada چگونه کار می‌کند؟

کاردانو در هسته بلاکچین خود مبتنی بر معماری لایه‌ای منحصربه‌فردی است. در این بلاکچین، لایه تسویه تراکنش (SL) به طور جداگانه انتقال ارز رمزنگاری شده بومی ADA را انجام می‌دهد و لایه محاسباتی (CL) مسئول اجرای قراردادهای هوشمند است. این رویکرد لایه‌ای انعطاف‌پذیری بیشتری در ارتقای پروتکل ایجاد می‌کند و امنیت را از طریق جداسازی افزایش می‌دهد.

بلاکچین Cardano بر اساس پروتکل Ouroboros و الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) اجرا می‌شود و این یعنی استخراج‌کننده‌ای وجود ندارد؛ بلکه به جای آن اعتبارسنجی‌ها وجود دارد. در این بلاکچین اعتبارسنجی‌ها کاربرانی هستند که توکن‌های ADA خود را به اشتراک می گذارند یا به اصطلاح استیک کرده و برای انجام این کار پاداش دریافت می‌کنند. اعتبارسنجی‌ها بر اساس یک مدل پیچیده ریاضی انتخاب می‌شوند.

تاریخچه قیمت کاردانو

داستان ارز دیجیتال کاردانو یا همان ADA در ۳ سپتامبر ۲۰۱۷ با ۰.۰۰۲۴ دلار آغاز شد و تا دسامبر همان سال به بیش از ۱ دلار افزایش یافت. در ادامه مسیر کاردانو به این شکل بود:

  • در اوایل سال ۲۰۱۸، قیمت کاردانو به بیش از ۳.۳۰ دلار افزایش یافت و Shelley، اولین مرحله از برنامه توسعه کاردانو نیز منتشر شد.
  • کاردانو در انتهای سال ۲۰۱۸ به زیر ۰.۰۲ دلار سقوط کرد.
  • در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ با وجود رسیدن کاردانو به مرحله دوم و سوم توسعه خود، قیمت آن رشد چندانی نداشت و در حوالی ۰.۱ تا ۰.۳ دلار نوسان داشت.
  • از اواخر ۲۰۲۰، ada روندی صعودی اما آهسته را پیش گرفت تا اینکه در سال ۲۰۲۱ سقف جدید ۲.۴ دلاری را ایجاد کرد.
  • پس از رشد سال ۲۰۲۱ کاردانو روندی نزولی را پیش گرفت و در سال ۲۰۲۲ در حوالی ۰.۴ دلار نوسان می‌کرد.
  • از سال ۲۰۲۳ و در ادامه ۲۰۲۴ adaدر روندی صعودی آهسته اما پیوسته قرار گرفته و ماه پیش در بیشترین عدد خود به ۰.۷ دلار رسید.

وجه شباهت کاردانو با ریپل چیست؟

شاید تا اینجا که معرفی کوتاهی پیش از مقایسه کاردانو و ریپل پرداختیم، شباهت چندانی میان آن‌ها پیدا نکرده باشید. اما شاید جالب باشد که بدانید کاردانو و ریپل از ۲ جنبه با هم شباهت دارند:

  • ارزش‌ها: کاردانو و ریپل معمولا دارای روند قیمتی مشابهی هستند و با هم افزایش و کاهش دارند. هردوی ارزها جزو ۲۰ ارز با ارزش بازار هستند و ارزش بازار میلیون دلاری دارند.
  • بلاکچین‌هایی با مصرف انرژی بهینه: هم کاردانو و هم ریپل، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بلاکچین آن‌ها به انرژی کمتری نسبت به بیت کوین احتیاج داشته باشد.

ریپل و کاردانو از چه جهاتی با هم تفاوت دارند؟

اگرچه گفتیم ریپل و کاردانو در نقاطی مشترک هستند، اما برای مقایسه کاردانو و ریپل و فهمیدن این که کدام برای سرمایه‌گذاری بهتر است باید آن‌ها را در دو کفه ترازو قرار دهیم تا ببینیم کدام یک در مجموع می‌تواند رتبه بالاتری برای سرمایه‌گذاری کسب کند.

ریپل و کاردانو به طور کلی در زمینه‌های مختلفی مانند:

  • هدف
  • سرعت تراکنش و هزینه‌ها
  • متمرکز یا غیرمتمرکز بودن
  • الگوریتم بلاکچین
  • ارزش بازار
  • و عرضه کل توکن

با هم تفاوت دارند. در ادامه به مقایسه هر یک از ویژگی‌‌ها می‌پردازیم.

نام کاردانو ریپل
تاریخ پیدایش ۲۰۱۷ ۲۰۱۲
رتبه در بازار ۱۰ ۷
الگوریتم بلاکچین PoS RPCA
عرضه کل توکن 45,000,000,000 ada 100,000,000,000 xrp

مقایسه سرعت تراکنش‌های ریپل و کاردانو

از نظر سرعت و هزینه تراکنش، ریپل بسیار بهتر از کاردانو عمل می‌کند. به طور معمول، کاردانو تراکنش‌ها را در ۲۰ ثانیه و با کارمزد 0.16 ADA انجام دهد در حالی که ریپل این کار را در کمتر از ۴ ثانیه و با کارمزد ناچیز 0.00001 XRP انجام می‌دهد.

این تفاوت، به خصوص در زمان‌های شلوغی شبکه بسیار قابل توجه‌تر می‌شود. دلیل این امر این است که کاردانو برای اطمینان از برگشت ناپذیری کامل معامله، نقل و انتقالات بیشتری در زنجیره انجام می‌دهد، ممکن است تایید تراکنش گاهی تا بیست دقیقه طول بکشد تا تراکنش کاملا ایمن باشد. این زمان برای ریپل حداکثر یک دقیقه خواهد بود.

مقایسه آینده ریپل و آینده کاردانو

برای مقایسه آینده ریپل و آینده کاردانو، بهترین کار این است که به سراغ وایت پیپر این دو برویم. ریپل یک پروژه نیمه متمرکز است و نقشه راه آن نیز بر هدف اصلی XRP، یعنی تبدیل شدن به استانداردی برای پرداخت‌های بین‌المللی و سریع، متمرکز است. ریپل تاکنون همکاری‌های موفقی را با شرکت‌های معتبر شکل داده و به مرحله اجرایی خود رسیده است.

از سوی دیگر کاردانو تلاش می‌کند تا با انجام ارتقاهای مختلف، به نقطه‌ای برسد که بستری همه جانبه برای برنامه‌های DAPPS فراهم کند. هم کاردانو و هم ریپل تاکنون توانسته‌اند به آنچه در وایت پیپر خود گفته‌اند عمل کنند اما به طور کلی با توجه به مشکلاتی که ریپل با آن روبه‌رو بود سرعت پیشرفت کاردانو بیشتر بوده است.

مقایسه ارزش بازار ریپل و کاردانو

ارز دیجیتال ریپل یکی از با ارزش‌ترین ارزهای بازار است و با مارکت کپ بیش از 25 میلیون دلار در رتبه ۷ بازار رمزارزها قرار گرفته است. ADA نیز با اختلافی جزئی از ریپل، در جایگاه ۱۰ بازار قرار دارد.

مقایسه اکوسیستم ریپل و کاردانو

اکوسیستم و جامعه، دو نمونه از مواردی هستند که می‌توانند تاثیر مهمی بر روند حرکتی ارزهای دیجیتال داشته باشند. کاردانو به دلیل رویکرد پژوهش محور و فرآیند توسعه شفاف، جامعه بزرگ و فعالی را به خود اختصاص داده است. جامعه کاردانو به طور فعال در بحث‌های مختلف شرکت می‌کند، بازخورد فنی، و رای‌گیری در مورد پیشنهادات باعث می‌شود که کاردانو به رشد و تمرکززدایی پلتفرم کمک کند.

اما از سوی دیگر ریپل، به‌عنوان یک ارز دیجیتال که مؤسسات مالی بیشتر هدف آن هستند، جامعه‌ متمرکزتری دارد. با این وجود، اکوسیستم این پروژه از شبکه گسترده‌ای از بانکداری خصوصی، شرکا و موسسات تشکیل شده است که به نفوذ آن در دنیای مالی کمک می کند.

مقایسه نحوه استخراج کاردانو و ریپل

کاردانو و ریپل، هردو از بلاکچین‌های پیشرفته‌ای برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند اما تکنولوژی این بلاکچین‌ها و الگوریتم‌ آن‌ها با هم بسیار متفاوت است. فناوری Cardano توسط یک رویکرد تحقیقاتی بررسی شده هدایت می‌شود و تضمین می کند که هر ارتقای پروتکل به طور کامل بررسی و تأیید می‌شود. بلاکچین کاردانو از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند که بهره‌وری انرژی و پایداری را ارتقا می‌دهد. بنابراین کاردانو قابلیت استیکینگ دارد اما استخراج نمی‌شود.

از سوی دیگر، ریپل از یک الگوریتم اجماع منحصر به فرد به نام الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA) استفاده می‌کند. این رویکرد بر استخراج سنتی متکی نیست و برای تایید سریع و کارآمد تراکنش ها طراحی شده است. XRP Ledger در مقایسه با شبکه‌های کاملاً غیرمتمرکز، به‌عنوان یک بلاک چین متمرکزتر دیده می‌شود، با تعداد محدودی اعتبارسنجی که تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند.

ریپل بخریم یا کاردانو؟

ریپل و کاردانو هردو جزو پروژه‌های قدرتمند بازار ارزهای دیجیتال هستند که اهداف روشنی را دنبال می‌کنند. تیم توسعه‌دهنده خلاق و متخصص این دو پروژه باعث شده تا حتی با وجود مشکلات همچنان بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر بازار بمانند و پتانسیل‌های صعودی بسیاری داشته باشند.

رویکرد پژوهش محور و معماری لایه‌ای کاردانو، آن را به گزینه‌ای جذاب برای پروژه‌هایی که به دنبال امنیت و مقیاس‌پذیری بالاتر هستند تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، استفاده از XRP در تسهیل پرداخت‌های فرامرزی و حواله‌ها، آن را برای مؤسسات جذاب می‌کند.

اما در مجموع، روند کلی بازار و علاقه سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که ممکن است ADA رشد سریع‌تری نسبت به XRP داشته باشد. این به این دلیل است که بخشی از مشکلات ریپل و SEC همچنان حل نشده و رشد ریپل ممکن است با تصمیمات جدید در این حوزه تغییر کند.

با این حال، با توجه به داده‌هایی که داریم هم کاردانو و هم ریپل در آینده می‌توانند روند مثبتی را پیش بگیرند. هردوی این دارایی‌ها در کف قیمتی خود قرار دارند و این شما هستید که باید انتخاب کنید با توجه به اهداف سرمایه‌گذاری که دارید کاردانو بخرید یا ریپل.

کاردانو و ریپل، دو رمزارز قدرتمند

کاردانو و ریپل دو جامانده‌ی بزرگ بازار ارزهای دیجیتال هستند که تحلیلگران انتظارهای بسیار مثتبی را با توجه به اهداف و اکوسیستم آن‌ها دارند. کاردانو یک بلاکچین پیشرفته و مدرن است که قدم به قدم به سمت غیرمتمرکز شدن پیش می‌رود و ریپل نیز بلاکچینی است که آمده تا تراکنش‌های سریع و ارزان را به بانک‌ها و موسسات مالی ارائه کند. اما این که کدام ارز دیجیتال زودتر از دیگری رشد می‌کند، چیزی است که باید منتظر ماند و دید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...