آموزش ارز دیجیتال

نحوه پیدا کردن آدرس کانترکت + لیست کانترکت ارزهای دیجیتال برتر

نحوه پیدا کردن آدرس کانترکت + لیست کانترکت ارزهای دیجیتال برتر

یکی از عناصر اساسی بلاک‌چین، قراردادهای هوشمند یا همان smart contracts هستند که به عنوان قراردادهایی کدنویسی شده درون بلاک‌چین عمل می‌کنند و بدون نیاز به واسطه‌، تراکنش‌های مختلف را اجرا می‌کنند. در این راستا، آدرس کانترکت یکی از مفاهیم کلیدی در دنیای بلاک‌چین است که اساس ارتباط با قراردادهای هوشمند را تشکیل می‌دهد. آدرس کانترکت، به عنوان یک شناسه منحصر به فرد، یک قرارداد هوشمند روی شبکه بلاک‌چین را مشخص می‌کند. در این مقاله، به بررسی اهمیت و کاربردهای آدرس کانترکت در بلاک‌چین می‌پردازیم.

آدرس کانترکت (قراداد) چیست؟ 

آدرس کانترکت (قراداد) چیست؟ 

آدرس کانترکت یا قرارداد (Contract address), یک شناسه منحصر به فرد است که به قرارداد هوشمند روی شبکه بلاک چین اختصاص داده شده است. آدرس قرارداد برخلاف آدرس‌های معمولی ارزهای دیجیتال که برای تراکنش‌ها استفاده می‌شود، مختص قراردادهای هوشمند هستند. قراردادهای هوشمند نیز قراردادهایی خودکار هستند که کاری که برای آن‌ها کدنویسی شده‌اند را انجام می‌دهند.

این آدرس مشخص می‌کند که قرارداد هوشمند مربوط به کدام ارز دیجیتال در بلاک چین موجود است. به عبارت ساده‌تر، این آدرس مشخص می‌کند که کدام قرارداد هوشمند ارتباطی با چه نوع ارز دیجیتال دارد و از طریق آن می‌توان تعاملات مختلفی را انجام داد. آدرس‌ها فقط در بلاکچین‌هایی وجود دارند که قراردادهای هوشمند را پشتیبانی می‌کنند. مهم‌ترین این بلاکچین‌ها، اتریوم، بایننس اسمارت چین، سولانا، پالیگان و آواکس هستند. برنامه‌های غیرمتمرکز مختلف (dApps) می‌توانند از طریق این آدرس‌ها وظایف از پیش تعریف شده را به صورت مستقل و شفاف بر روی بلاک چین اجرا کنند. آدرس قرارداد برای تعامل با امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، NFT ها (توکن‌های غیرقابل تعویض) و دیگر برنامه‌های کاربردی مبتنی بر بلاک چین بسیار مهم است.

چگونه آدرس کانترکت ارزهای دیجیتال را پیدا کنیم؟

یافتن آدرس کانترکت ارز دیجیتال بسته به هر بلاک چین و رمزارز یا توکن خاص، متفاوت است و در جاهای مختلفی باید دنبال آن بگردید. در ادامه به چند وبسایت اشاره خواهیم کرد.

وب سایت رسمی پروژه

بسیاری از ارزهای دیجیتال و توکن‌ها دارای وب سایت‌ها یا اسناد رسمی هستند که آدرس کانترکت را ارائه می‌دهند. این اطلاعات معمولا در وایت پیپر، نقشه راه پروژه یا در وب سایت رسمی توکن قابل مشاهده است.

اکسپلورر بلاک چین

مرورگرهای بلاک چین مانند Etherscan (برای توکن‌های مبتنی بر اتریوم) یا BscScan (برای توکن‌های زنجیره هوشمند Binance) به کاربران اجازه می‌دهند آدرس‌های قرارداد را جستجو کنند. شما می‌توانید نام یا نماد توکن را در این وبسایت‌ها وارد کنید و اطلاعات دقیق از جمله آدرس قرارداد را به دست بیاورید. این وبسایت‌ها مستقیما به بلاکچین متصل هستند و هر بلاکچینی که از قرارداد هوشمند پشتیبانی می‌کند یکی از این مرورگرها را دارد. 

سایت‌‌های معتبر فهرست کننده ارز‌های دیجیتال

وب سایت‌هایی مانند CoinMarketCap و CoinGecko که به جمع‌آوری قیمت و اطلاعات معتبر پروژه‌ها می‌پردازند، منابع معتبری برای یافتن آدرس کانترکت ارزهای دیجیتال هستند. این پلتفرم‌ها اطلاعات جامعی در مورد ارزهای دیجیتال و توکن‌های مختلف از جمله آدرس قرارداد آن‌ها ارائه می‌دهند. کاربران می‌توانند برای دسترسی به جزئیاتی مانند آدرس قرارداد، داده‌های بازار، قیمت‌های تاریخی و موارد دیگر به این وبسایت‌ها مراجعه کنند.

کاربرد آدرس کانترکت چیست؟

آدرس کانترکت چندین کاربرد دارد. اولین کاربرد این قراردادها تعامل است. قراردادهای هوشمند مانند یک ماشه برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) عمل می‌کند و امکان اجرای خودکار کدها را فراهم می‌کند. آدرس قرارداد یا کانترکت برای تعامل با این قراردادهای هوشمند بسیار مهم است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتواند توکن‌ها را انتقال دهد یا در پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) مشارکت کند و کسب درآمد کند.

آدرس یک توکن، توکن‌ها را از هم متمایز می‌کند و به کاربران و پلتفرم‌ها اجازه می‌دهد تا توکن‌های خاص را در یک بلاک چین به درستی شناسایی و ردیابی کنند. آدرس‌های کانترکت راهی شفاف و غیرقابل تغییر برای تأیید وجود قراردادهای هوشمند هستند. کاربران می‌توانند صحت قرارداد هوشمند را با تایید آدرس آن در بلاک چین، بفهمند و از امنیت پول خود مطمئن شوند.

علاوه بر این‌ها بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز، مانند برنامه‌های دیفای، NFT و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، به قراردادهای هوشمند وابسته هستند. کاربرانی که با این dApp‌ ها تعامل دارند، برای استفاده از قابلیت‌های ارائه شده توسط این سیستم‌های غیرمتمرکز، به آدرس قرارداد نیاز دارند.

روش یافتن آدرس کانترکت NFT‌‌ ها

روش یافتن آدرس کانترکت NFT‌‌ ها

پیدا کردن آدرس کانترکت یک NFT چندین راه دارد. اولین راه سر زدن به پلتفرم‌هایی مانند OpenSea، Rarible است. این پلتفرم‌ها آدرس قرارداد مجموعه‌های NFT را نمایش می‌دهند. به پیج مجموعه NFT خاصی که به آن علاقه دارید مراجعه کنید تا در صفحه این وبسایت‌ها آدرس قرارداد ذکر شده را پیدا کنید. برای مثال در تصویر بالا اطلاعات مربوط به توکن UNI قابل مشاهده است.

از مرورگرهای بلاک چین مانند Etherscan برای NFT‌ های مبتنی بر اتریوم یا BscScan برای NFT‌ های مبتنی بر زنجیره هوشمند Binance هم می‌توانید استفاده کنید. نام پروژه NFT خاص را جستجو کنید و مرورگر اطلاعات دقیق از جمله آدرس قرارداد را نمایش می‌دهد.

بسیاری از پروژه‌های NFT دارای وب‌سایت‌هایی هستند که در آن جزئیات مربوط به مجموعه‌های NFT خود از جمله آدرس‌های کانترکت را ارائه می‌دهند. منابع رسمی پروژه مانند وایت پیپر هم ممکن است این آدرس‌ها را داشته باشند. گاهی اوقات، انجمن‌های آنلاین، فروم‌ها یا  شبکه‌های اجتماعی این پروژه‌ها نیز ممکن است این آدرس‌ها را ارائه دهند.

به خاطر داشته باشید که همیشه آدرس قرارداد را باید از منابع معتبر و رسمی پیدا کنید تا از صحت آن اطمینان پیدا کنید و از کلاهبرداری یا خطاهای احتمالی جلوگیری کنید. بسیاری از کلاهبرداران آدرس کانترکت خود را به جای اصلی در فضای آنلاین دست به دست می‌کنند تا از کاربران ناآشنا به این فضا سواستفاده کنند. 

روش اضافه کردن توکن جدید به کیف پول با کانترکت آدرس (contract address)

اضافه کردن یک توکن جدید به کیف پول شما به طور معمول شامل مراحل زیر است (این آموزش بر اساس کیف پول متامسک ایجاد شده است):

ابتدا به آدرس کانترکت نیاز دارید. شما می‌توانید این مورد را در وب سایت توکن، در اسناد آن یا در مرورگرهای بلاکچین پیدا کنید. سپس برنامه کیف پول خود را باز کنید یا از طریق وبسایت، به کیف پول خود دسترسی پیدا کنید. سپس گزینه‌ “add token” را در کیف پول خود بیابید.

مرحله اول اضافه کردن آدرس قرارداد توکن به ولت

مرحله اول اضافه کردن آدرس قرارداد توکن به ولت

 این گزینه معمولا در بخش تنظیمات یا مدیریت توکن یافت می‌شود. سپس از شما خواسته می‌شود آدرس قرارداد توکن، نماد توکن (به عنوان مثال BTC  یا ETH) را وارد کنید. جزئیاتی را که وارد کرده‌اید را یک بار دیگر برای اطمینان از درستی اطلاعات مرور کنید و سپس روی گزینه تایید کلیک کنید.

مرحله دوم اضافه کردن آدرس قرارداد توکن به ولت

مرحله دوم اضافه کردن آدرس قرارداد توکن به ولت

به یاد داشته باشید، اضافه کردن آدرس کانترکت به کیف پول شما به معنای ارسال ارز دیجیتال به آن نیست و فقط باعث می‌شود که توکن در کیف پول شما نمایش داده شود.

کانترکت‌ آدرس ارز‌های محبوب

تعدادی از کانترکت آدرس‌های برتر در ادامه آورده شده است.

  • اتریوم (ETH):

آدرس قرارداد: 0xc02aaa39b223fe8d0a0e5c4f27ead9083c756cc2

  • یو اس دی سی (USDC):

آدرس قرارداد: 0xa0b86991c6218b36c1d19d4a2e9eb0ce3606eb48

  • تتر (USDT – ERC20):

آدرس قرارداد: 0xdac17f958d2ee523a2206206994597c13d831ec7

  • آوه  (AAVE):

آدرس قرارداد: 0x7fc66500c84a76ad7e9c93437bfc5ac33e2ddae9

  • کامپاند (COMP):

آدرس قرارداد: 0xc00e94cb662c3520282e6f5717214004a7f26888

  • دای (DAI):

آدرس قرارداد: 0x6b175474e89094c44da98b954eedeac495271d0f

  • میکر (MKR):

آدرس قرارداد: 0x9f8f72aa9304c8b593d555f12ef6589cc3a579a2

  • سینتتیکس (SNX):

آدرس قرارداد: 0xc011a72400e58ecd99ee497cf89e3775d4bd732f

  • سوشی سواپ (SUSHI):

آدرس قرارداد: 0x6b3595068778dd592e39a122f4f5a5cf09c90fe2

  • چین لینک (Link):

آدرس قرارداد: 0x514910771af9ca656af840dff83e8264ecf986ca

  • یونی سواپ  (UNI):

آدرس قرارداد: 0x1f9840a85d5af5bf1d1762f925bdaddc4201f984

اهمیت Contract Address در بلاکچین

آدرس‌ کانترکت برای تعامل با قراردادهای هوشمند مهم هستند. این رشته‌ها به عنوان شناسه عمل می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند تا کدهای نوشته شده برای قراردادهای هوشمند را اجرا کنند. این آدرس‌ها روز اول تاسیس پروژه توسط برنامه‌نویسان پروژه ساخته می‌شوند و هیچوقت قابل تغییر نخواهند بود. البته مواردی بوده است که یک پروژه ارز دیجیتال بخواهد آدرس خود را تغییر دهد اما در این موارد، توسعه دهندگان پروژه به صورت رسمی در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی پروژه ذکر می‌کنند که آدرس عوض شده است و دارایی‌ها نیز به صورت خودکار و 1 به 1 به آدرس جدید منتقل می‌شوند. با این حال، این اتفاق مرسوم نیست و عوض کردن مدام آدرس پروژه به معنای کلاهبرداری توسعه‌دهندگان پروژه است. 

از آن جایی که این آدرس‌ها تنها راه شناسایی قرارداد هوشمند روی بلاکچین هستند، اگر دارایی را به اشتباه در یک آدرس کانترکت دیگر بریزید، دارایی شما از دست خواهد رفت. در دنیای ارزهای دیجیتال راهی برای پیگیری این مسئله وجود ندارد. پس پیدا کردن آدرس کانترکت درست، بسیار مهم است. 

نکته دیگری که وجود دارد این است که حتی اگر یک حرف از رشته‌های این آدرس‌ها را اشتباهی وارد کنید و تراکنشی را ثبت کنید، باز هم دارایی شما از دست خواهد رفت. از آن جایی که هنگام تایپ امکان خطای نوشتاری وجود دارد، بهتر است که هنگام کار کردن با آدرس کانترکت حتما از امکان کپی دستگاه‌های دیجیتال (مانند لپ تاپ یا گوشی یا تبلت) استفاده کنید و سعی نکنید این آدرس را تایپ کنید. امروز قدم‌هایی برای بیشتر کردن خوانایی این آدرس‌ها از طریق سرویس‌های دامنه بلاکچینی (مانند ENS) برداشته شده است تا به جای این رشته‌ها بتوانید دامنه‌های اینترنتی را وارد کنید (مانند Vitalik.eth به جای یک رشته بلند آدرس کانترکت) اما هنوز فراگیر نشده است. 

آدرس قرارداد و کاربرد آن

ما در این مطلب مروری بر آدرس‌های بلاکچین داشتیم و دیدیم که اهمیت این رشته کدها چیست و چطور باید از آن‌ها استفاده کرد. 

درک و استفاده از آدرس کانترکت بسیار مهم است و بدون آدرس کانترکت نمی‌توانید از برنامه‌های مختلف مبتنی بر بلاک چین و اکوسیستم‌های توکن، استفاده کنید. تأیید آدرس‌های قرارداد از منابع قابل اعتماد برای جلوگیری از خطاهای احتمالی یا کلاهبرداری در فضای بلاک چین یکی دیگر از نکاتی است که حتما باید رعایت کنید. قبل از ثبت هر تراکنش حتما از درستی این آدرس‌ها مطمئن شوید تا دارایی شما از دست نرود. 

سوالات متداول
مشاوره رایگان

هر بلاکچینی سایت مخصوص به خود را دارد. برای مثال Etherscan.io یک سایت محبوب برای بررسی آدرس قراردادهای ارز مبتنی بر اتریوم است.

متأسفانه خیر. تراکنش‌ها به آدرس‌های نادرست معمولاً برگشت‌ناپذیر هستند و سرمایه شما برای همیشه از دست می‌رود. 

همیشه درستی آدرس قرارداد را از چندین منبع معتبر چک کنید تا از کلاهبرداری یا خطاهای احتمالی هنگام استفاده از قراردادهای جدید جلوگیری کنید.

نحوه پیدا کردن آدرس کانترکت + لیست کانترکت ارزهای دیجیتال برتر
یکی از عناصر اساسی بلاک‌چین، قراردادهای هوشمند یا همان smart contracts هستند که به عنوان قراردادهایی کدنویسی شده درون بلاک‌چین عمل می‌کنند و بدون نیاز به واسطه‌، تراکنش‌های مختلف را...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....