استخراج ارز دیجیتال

بیت کوین تا کی استخراج می‌شود؟

بیت کوین تا کی استخراج می‌شود؟

از سال ۲۰۰۹ که استخراج بیت کوین آغاز شد تا کنون، این ارز دیجیتال مسیر طولانی را پشت سر گذاشته و اتفاقات مختلفی را به خود دیده است. اما در این میان تنها چیزی که ثابت مانده محدودیت عرضه بیت کوین است که توسط ساتوشی برای آن تعیین شده است. این یعنی روزی که تمام بیت کوین‌ها استخراج شود، ماینینگ بیت کوین نیز تمام می‌شود. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که استخراج بیت کوین تا کی ادامه دارد؟ اصلا اگر پایان ماینینگ بیت کوین فرا برسد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

استخراج بیت کوین تا کی ادامه دارد؟        

ساتوشی ناکاماتو، از روزی که بیت کوین را به بازار عرضه کرد، آن را محدود به ۲۱ میلیون توکن ساخت. او معتقد بود در صورتی که عرضه بیت کوین محدود باشد، این ارز دیجیتال همواره ارزشمند باقی می‌ماند و در طول تاریخ ارزش آن حفظ می‌شود. ساتوشی سپس مسیری به نام استخراج را نیز پیش پای کاربران بیت کوین گذاشت، تا علاوه بر این که بیت کوین‌ها را وارد چرخه بازار کنند خود نیز درآمدی داشته باشند.

بنابراین، استخراج بیت کوین از روزی که اولین ماینر فعالیت خود را آغاز کرد شروع شد و تا زمانی که همه ۲۱  میلیون توکن استخراج شود، ادامه دارد. در حال حاضر  ۱۹,۷۰۲,۰۳۱.۲۵ میلیون توکن بیت کوین استخراج شده و در گردش است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۱۴۰ همه بیت کوین‌ها استخراج شوند و استخراج بیت کوین نیز پایان یابد.

استخراج بیت کوین چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟

استخراج بیت کوین چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟

بلاکچین بیت کوین برای تایید تراکنش‌های خود از الگوریتم اثبات کار یا Proof-Of-Work (PoW) استفاده می‌کند. در این روش، ماینرها (استخراج‌کنندگان) با استفاده از قدرت پردازش کامپیوتر خود، محاسبات پیچیده‌ای را حل می‌کنند. اولین ماینری که یک بلوک جدید را با موفقیت به زنجیره بلوکی اضافه کند، پاداشی به صورت بیت کوین دریافت می‌کند.

اما بیاید برای این که کمی بهتر استخراج بیت کوین را متوجه شویم، فرآیند آن را با یک مثال توضیح دهیم.

برای مثال، فرض کنید که در جمعی از دوستان، از آن‌ها می‌خواهید عددی بین ۱ تا ۱۰۰ را حدس بزنند. دوستان شما مجبور نیستند عدد دقیق را حدس بزنند. آن‌ها فقط باید اولین کسانی باشند که عددی کمتر یا مساوی عددی که در ذهن شما بوده را حدس می‌زنند. این یعنی اگر به عدد ۱۹ فکر کنید و دوستی با ۲۱، ۵۵ دیگر و ۸۳ دیگر بیاید، آن‌ها می‌بازند. زیرا همه اعدادی بیش از ۱۹ را حدس زده‌اند.

اما آن‌ها دوباره می‌توانند حدس بزنند و حدس‌های بعدی ۱۶، ۴۱ و ۶۷ است. کسی که ۱۶ را حدس زده برنده می‌شود زیرا اولین بار بود که عددی کمتر یا مساوی ۱۹ را حدس زد. در این مورد، عددی که شما انتخاب کردید، ۱۹، نشان‌دهنده هش هدفی است که شبکه بیت کوین برای یک بلاک ایجاد می‌کند، و حدس‌های تصادفی دوستان شما، حدس‌های استخراج‌کنندگان است.

هاوینگ چیست و چه تاثیری بر استخراج بیت کوین دارد؟

تا پایان ماینینگ بیت کوین، پاداش استخراج  طی فرآیندی به نام هاوینگ، هر چهار سال یکبار به نصف کاهش می‌یابد. همانطور که در چهارمین هاوینگ بیت کوین که در ۲۴ آپریل ۲۰۲۴ اتفاق افتاد پاداش بیت کوین از ۶.۲۵  BTCبه ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد. هاوینگ برای کنترل تورم بیت کوین طراحی شده است. با کاهش تعداد بیت کوین‌های جدیدی که وارد گردش می‌شوند، نرخ تورم به تدریج کاهش می‌یابد.

همانطور که گفتیم، بر اساس محاسبات استخراج بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ ادامه خواهد داشت. اما از آنجا که با رخ دادن هاوینگ‌ها و گذشت زمان، استخراج بیت کوین دشوارتر خواهد شد به مرور فرآیند استخراج دیگر چندان سودمند نخواهد بود. دلیل این امر این است که مسائل ریاضی برای حل شدن پیچیده‌تر می‌شوند، سختی شبکه بیت کوین بیشتر می‌شود و در نهایت به قدرت پردازش یا ASIC بیشتری برای حل آن‌ها نیاز است. علاوه بر این، با کاهش پاداش استخراج، درآمد ماینرها نیز کاهش خواهد یافت. این امر ممکن است برخی از ماینرها را از ادامه استخراج بیت کوین باز دارد.

با این حال، احتمال دارد که روش‌های جدید و کارآمدتری برای استخراج بیت کوین در آینده توسعه یابند. این امر می‌تواند به حفظ سودآوری استخراج بیت کوین در بلندمدت کمک کند.

آخرین هاوینگ بیت کوین و هاوینگ بعدی بیت کوین

طی هر هاوینگ، میزان ورودی بیت کوین جدید به گردش را کاهش می‌یابد، که از نظر دارندگان بیت کوین یک اتفاق مثبت تلقی می‌شود. آخرین هاوینگ بیت کوین، در 24 فوریه 2024  اتفاق افتاد. در این رویداد، پاداش استخراج هر بلوک از 6.25 بیت کوین به 3.125 بیت کوین کاهش یافت. بیت کوین تاکنون چهار هاوینگ را پشت سر گذاشته است. اولین هاوینگ در نوامبر ۲۰۱۲، دومی در ژوئیه ۲۰۱۶، سومی در می ۲۰۲۰ و چهارمی نیز در 24 فوریه 2024  اتفاق افتاد.

تا پایان ماینینگ بیت کوین، این ارز دیجیتال ۳۲ هاوینگ را خواهد داشت. به طور کلی، در مورد تاریخ‌های هاوینگ در بیت کوین در آینده، ما نمی‌توانیم تاریخ دقیقی برای زمان وقوع آن‌ها پیش‌بینی کنیم. اما با توجه به این که هر چهار سال یکبار این رویداد اتفاق می‌افتد، هاوینگ بعدی بیت کوین در سال ۲۰۲۸ خواهد بود.

پس از استخراج آخرین بیت کوین چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از استخراج آخرین بیت کوین چه اتفاقی می‌افتد؟

پایان ماینینگ بیت کوین، همزمان با روزی است که تمامی ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج و وارد چرخه بازار شوند. پس از این دیگر بیت کوین جدیدی ایجاد نمی‌شود و ارزش بیت کوین به طور کامل بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. این چیزی است که به نظر می‌رسد باید اتفاق بیوفتد؛ با این حال، واقعیت به احتمال زیاد پیچیده‌تر از این خواهد بود.

با پایان یافتن استخراج بیت کوین، دو سناریو پیش روی ماینرها قرار می‌گیرد. سناریوی اول حالتی است که آن‌ها به تایید تراکنش ادامه می‌دهند و از کارمزد تراکنش سود به دست می‌آورند. اما سناریوی دوم، حالتی است که عملکرد ماینرها در غیاب پاداش های بلوکی بی‌سود شود. در این حالت پیامدهای نامطلوب زیر ممکن است رخ دهد:

  • ماینرها ممکن است در تلاش برای به دست آوردن کنترل منابع تایید تراکنش بیت کوین و دریافت هزینه‌های تراکنش بیشتر، کارتل ایجاد کنند.
  • استخراج خودخواهانه زمانی اتفاق می‌افتد که ماینرها با هم کار می‌کنند تا بلاک‌های قانونی جدید را مخفی نگه دارند و سپس آن‌ها را به‌عنوان بلوک‌های ناشناس که شبکه بیت‌کوین تأیید نکرده است، آزاد کنند. این روش می‌تواند دوره‌های پردازش بلوک را طولانی‌تر و اطمینان حاصل کند که وقتی بلوک‌های جدید در نهایت برای بلاک چین صادر می‌شوند، با هزینه‌های سنگین همراه ‌شوند.

سرنوشت ماینرها پس از استخراج آخرین بیت کوین

مشخص است که حتی با پایان استخراج بیت کوین، تراکنش‌های بیت‌کوین به ادغام و پردازش در بلوک‌ها ادامه خواهند داد و ماینرهای بیت‌کوین همچنان پاداشی اما به احتمال زیاد فقط با هزینه‌های پردازش تراکنش‌ها دریافت خواهند کرد. اما در مجموع، این که رسیدن بیت‌کوین به حداکثر حد مجاز خود تا چه حد و چگونه بر بروی ماینرها تاثیر می‌گذارد به نحوه بلوغ و تکامل بیت‌کوین به عنوان یک ارز دیجیتال بستگی دارد.

حتی با پایان استخراج بیت کوین نیز تراکنش‌های بیت‌کوین در قالب بلوک‌ها جمع و پردازش می‌شوند و ماینرهای بیت‌کوین همچنان پاداش خواهند گرفت. اما احتمالا این پاداش فقط با کارمزد پردازش تراکنش‌ها خواهد بود. البته این در صورتی امکان‌پذیر است که بیت کوین تنها به عنوان ارزی برای ذخیره ارزش و نه تراکنش‌های روزانه استفاده شود. در این صورت، حتی با حجم کم تراکنش و حذف پاداش بلوک، همچنان ماینرها سود به دست می‌آورند.

بیت کوین تا چه زمانی قابل استخراج خواهد بود؟

استخراج بیت کوین یکی از سودده‌ترین روش‌های کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود که عده زیادی را به خود مشغول کرده است. اما این که روزی که تمام ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شود و پایان ماینینگ بین کوین فرا برسد چه اتفاقی خواهد افتاد، همانند سایر رویدادهای بازار غیرقابل پیش‌بینی و ناشناخته خواهد ماند. چیزی که مشخص است این این است که حداقل، پایان استخراج بیت کوین به عمر ما قد نمی‌دهد! پس اگر جزو علاقمندان به این کار هستید، هرچه زودتر کار خود را آغاز کنید و از سود آن لذت ببرید.

سوالات متداول
مشاوره رایگان

به طور کلی ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد که تاکنون ۱۹,۷۰۲,۰۳۱.۲۵ از آن استخراج شده است.

تا آخرین استخراج بیت کوین حدود که در سال ۲۱۴۰ اتفاق می‌افتد حدود ۱۱۶ سال باقی مانده است.

در جهان حدود ۷.۸ میلیون بیت کوین تاکنون گم شده است.

بیت کوین تا کی استخراج می‌شود؟
از سال ۲۰۰۹ که استخراج بیت کوین آغاز شد تا کنون، این ارز دیجیتال مسیر طولانی را پشت سر گذاشته و اتفاقات مختلفی را به خود دیده است. اما در...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ماینر بیت کوین در بازار ایران (بیشترین بازده)
استخراج ارز دیجیتال
بهترین ماینر بیت کوین در بازار ایران (بیشترین بازده)
بهترین ماینر بیت کوین کدام است؟ ارزهای دیجیتال جایگاه خود را در سراسر دنیا پیدا کرده‌ و روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از آن وجود دارد. ماینینگ رمز ارز یکی...
10 تا از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج ۲۰۲۴
استخراج ارز دیجیتال
10 تا از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج ۲۰۲۴
ارز دیجیتال یک طبقه دارایی هستند که می‌توانند بدون اختیار متمرکز بانک یا دولت در گردش باشند. تا به امروز، 23627 پروژه ارز دیجیتال وجود دارد که کل بازار 1...
صفر تا صد استخراج ارز دیجیتال با موبایل ۲۰۲۴
استخراج ارز دیجیتال
صفر تا صد استخراج ارز دیجیتال با موبایل ۲۰۲۴
ارزهای دیجیتال اثبات کار (PoW) مانند BTC با استفاده از یک فرآیند محاسباتی توزیع شده به نام استخراج ایجاد می‌شوند. برخی از این ارزها را می‌توان با استفاده از تلفن‌های...