اخبار ارز دیجیتال

۴ دلیل قانع‌کننده برای اوراق بهادار نبودن اتریوم

۴ دلیل قانع‌کننده برای اوراق بهادار نبودن اتریوم

اتریوم این روزها توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) مورد بررسی قرار گرفته و این کمیسیون به دنبال به طبقه‌بندی آن در دسته اوراق بهادار است. این اقدام SEC به خصوص پس از موضع‌گیری واضح آن در سال ۲۰۱۸ مبنی بر اینکه اتریوم معیارهای یک اوراق بهادار را برآورده نمی‌کند، جنجال‌برانگیز شده است. مقامات نظارتی به واسطه نوسانات بازار کریپتو و به عنوان مثال تغییرات ناگهانی قیمت اتریوم، به سختی رای به کالا بودن این دارایی‌ها می‌دهند.

شرکت بلاک چینی Consensys با توجه به این اتفاقات، قاطعانه در برابر بررسی مجدد اتریوم توسط SEC قد علم کرده است. این شرکت چهار دلیل قانع‌کننده را برای اوراق بهادار نبودن اتریوم مطرح می‌کند.

موضع تاریخی SEC در مورد اتریوم

در سال ۲۰۱۸، ویلیام هینمن (William Hinman)، مدیر وقت بخش مالی شرکت‌ها در SEC، طی سخنرانی خود اظهار داشت که اتریوم یک اوراق بهادار در نظر گرفته نمی‌شود.

هینمن گفت:

با کنار گذاشتن بحث جمع‌آوری سرمایه‌ای که همزمان با ایجاد اتریوم صورت گرفت و بر اساس درک من از وضعیت فعلی اتریوم‌، شبکه این ارز دیجیتال و ساختار غیرمتمرکز آن، عرضه توکن اتر و فروش آن در دسته معاملات اوراق بهادار قرار نمی‌گیرند.

این موضع تاریخی SEC سنگ بنای استدلال‌های منتقدان علیه تلاش‌های فعلی این کمیسیون برای طبقه‌بندی مجدد اتریوم را تشکیل می‌دهد. SEC به طور رسمی از موضع خود کنار نرفته که منجر به یک پیش‌فرض خوب برای وضعیت فعلی اتریوم و اوراق بهادار نبودن آن شده است.

یکی از سخنگویان Consensys گفت:

بر اساس نقطه نظر هینمن در سال ۲۰۱۸، هیچ تفاوتی بین حالا و آن سال وجود ندارد. امروزه، تعداد افرادی که شبکه اتریوم را توسعه داده، یا روی آن کار می‌کنند و آن را پذیرفته‌اند، حتی بیشتر از قبل است.

بنابراین، تغییر ناگهانی دیدگاه SEC، بدون شواهد جدید یا تغییر شرایط، بی‌ پایه و اساس به نظر می‌رسد و به طرز عجیبی رهنمودهای قبلی این کمیسیون را به چالش می‌کشد.

طبقه‌بندی اتریوم توسط CFTC به عنوان یک کالا

کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)، یکی دیگر از مقامات نظارتی ایالات متحده، همواره اتریوم را به عنوان یک کالا به رسمیت شناخته است. اخیراً، در اقدامات اجرایی و مدنی CFTC که شامل صرافی ارزهای دیجیتال کوکوین (KuCoin) هم می‌شد، این کمیسیون به طور قطعی اتریوم را به عنوان یک کالا دسته‌بندی کرد.

در متن شکایت CFTC از کوکوین آمده است:

صرافی کوکوین سفارشات را درخواست و دریافت کرده، دارایی‌هایی را به عنوان مارجین می‌پذیرد و پلتفرمی را برای معاملات آتی، سوآپ و تراکنش‌های خرده‌فروشی شامل دارایی‌های دیجیتالی مانند بیت‌ کوین (BTC)، اتر (ETH) و لایت کوین (LTC) راه‌اندازی کرده است.

این طبقه‌بندی از درک گسترده‌تر بازار اتریوم و مدیریت نظارتی CFTC حمایت می‌کند و بر نقش و عملکرد این ارز دیجیتال، متمایز از اوراق بهادار تأکید دارد. به گفته سخنگوی Consensys، کمیسیون‌های SEC و CFTC هر دو اتریوم را به رسمیت می‌شناسند و این استدلال را تقویت می‌کنند که اتریوم تحت یک چارچوب نظارتی مشخص در دسته کالاها قرار می‌گیرد نه اوراق بهادار.

سخنگوی Consensys در ادامه افزود:

SEC طی چند سال اخیر بارها اعلام کرده که اتریوم قطعاً یک کالاست. بنابراین من معتقدم که می‌توانید با در نظر گرفتن آنچه CFTC به طور مداوم بیان کرده و آنچه SEC قبلاً گفته، در این مورد به نتیجه درستی برسید.

تمرکززدایی و پروتکلی باز

ماهیت معماری اتریوم در تمرکززدایی آن نهفته است. برخلاف اوراق بهادار که معمولاً توسط یک نهاد مرکزی اداره می‌شوند تا از اطلاعات خاصی بهره ببرند، اتریوم بر روی پلتفرمی فعالیت می‌کند که در آن همه اطلاعات به طور آشکار در دسترس همگان است.

حاکمیت این شبکه و فعالیت پروتکل آن به یک گروه متمرکز وابسته نیست. بنابراین، چنین وضعیتی ادله اصلی برای طبقه‌بندی چیزی به عنوان اوراق بهادار، یعنی محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر دسترسی غیریکسان به اطلاعات را تضعیف می‌کند.

سخنگوی Consensys اظهار داشت:

هیچ شکی وجود ندارد که اتریوم غیرمتمرکز است. هیچ گروه مرکزی با اطلاعات داخلی خاص یا کنترل بر توسعه اتریوم وجود ندارد. این عدم وجود یک گروه متمرکز، شرایطی را که معمولاً در طبقه‌بندی یک دارایی تحت عنوان اوراق بهادار صدق می‌کند، از بین می‌برد.

این جنبه کلیدی اتریوم با اصولی که کمیسیون SEC در سال ۲۰۱۸ برای تصمیم‌گیری خود در نظر گرفته بود مطابقت دارد .

بی‌ربط بودن تغییر مکانیسم اجماع اتریوم به این موضوع

انتقال اتریوم از مکانیسم اثبات کار (PoW) به مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) به عنوان یکی از دلایل بالقوه SEC برای طبقه‌بندی مجدد اتریوم ذکر شده است. با این حال، این تغییر ذاتاً بر ماهیت اصلی فعالیت اتریوم یا اوراق بهادار نبودن آن تأثیر نمی‌گذارد.

اگر به سخنرانی هینمن در سال ۲۰۱۸ نگاه کنید، او می‌گوید که اتریوم یک اوراق بهادار نیست و این گفته‌ خود را بر اساس PoW یا PoS بیان نکرده است. ساز‌و‌کار اجماع هیچ ربطی به وضعیت اتریوم از لحاظ اوراق بهادار بودن یا نبودن ندارد.

حرکت به سمت اثبات سهام ویژگی‌هایی را که معمولاً با اوراق بهادار مرتبط هستند، مانند سود سهام یا سهام مالکیت در یک سازمان متمرکز را با خود به همراه نمی‌آورد. این اقدام صرفاً یک تکامل فنی بوده که کارایی و پایداری اتریوم را بدون تغییر در ماهیت بنیادی و غیرمتمرکز این پلتفرم افزایش می‌دهد.

به طور خلاصه، پس از بررسی‌های دقیق، ارزیابی مجدد وضعیت اتریوم توسط SEC و دسته‌بندی احتمالی آن تحت عنوان یک اوراق بهادار موجه به نظر نمی‌رسد. این نتیجه‌گیری به واسطه رفتار نظارتی تاریخی کمیسیون در رابطه با اتریوم، عدم طبقه‌بندی آن در قالب یک اوراق بهادار توسط سایر نهادهای نظارتی، ساختار غیرمتمرکز و این واقعیت که مکانیسم اجماع داخلی اتریوم به قوانین اوراق بهادار ارتباطی ندارد، پشتیبانی می‌شود.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...