امنیت ارز دیجیتال

بهترین راه‌های بکاپ‌گیری از کیف پول سخت‌افزاری

بهترین راه‌های بکاپ‌گیری از کیف پول سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری، ابزارهای امنی برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال هستند که به شما امکان می‌دهند تا کنترل کامل کلیدهای خصوصی خود را در دست داشته باشید. با این حال، مانند هر دستگاه دیگری، کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز می‌توانند از کار بیفتند یا گم شوند. به همین دلیل، بکاپ گرفتن از کیف پول سخت‌افزاری از اهمیت حیاتی برخوردار است. در این مقاله، به بررسی اهمیت و ضرورت بکاپ گرفتن از کیف پول سخت‌افزاری و همچنین نحوه انجام این کار می‌پردازیم.

اهمیت بک آپ گرفتن از کیف پول سخت افزاری

در دنیای ارزهای دیجیتال، نگهداری دارایی در کیف پول‌های سخت‌افزاری امن‌ترین روشی است که به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود. با این حال، حادثه خبر نمی‌کند و حتی ولت‌های سخت‌افزاری نیز ممکن است بنا به هر دلیلی آسیب ببینند. این یعنی بدون بک آپ گرفتن، اگر اتفاقی برای کیف پول سخت‌افزاری شما بیفتد، ممکن است دارایی خود را برای همیشه از دست بدهید. این در حالی است که داشتن یک نسخه پشتیبان تضمین می‌کند حتی اگر کیف پول سخت‌افزاری شما گم شود یا به خطر بیفتد همواره بتوانید وجوه خود را بازیابی کنید.

بنابراین اهمیت بکاپ گرفتن از کیف پول سخت ‌افزاری عبارت است از:

  • حفاظت از دارایی‌های دیجیتال: کیف پول‌های سخت‌افزاری، کلیدهای خصوصی شما را به صورت آفلاین نگه می‌دارند که امنیت بالایی را فراهم می‌کند. با این حال، از دست دادن یا خرابی این کیف پول‌ها می‌تواند منجر به از دست رفتن دارایی‌ها شود. بکاپ گرفتن از کلیدهای خصوصی و اطلاعات بازیابی، اطمینان می‌دهد که در صورت بروز هرگونه مشکل، می‌توانید به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید.
  • جلوگیری از از دست رفتن سرمایه: اگر کیف پول سخت‌افزاری شما خراب شود، گم شود یا به سرقت برود و شما بکاپ نداشته باشید، دسترسی به دارایی‌های دیجیتال شما برای همیشه از دست می‌رود. بکاپ گیری به شما این امکان را می‌دهد که در این موارد بتوانید دوباره به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کنید.
  • بازیابی سریع و آسان: بکاپ‌گیری منظم و نگهداری امن از اطلاعات بازیابی، شما را قادر می‌سازد در صورت نیاز به راحتی و بدون استرس دارایی‌های خود را بازیابی کنید. این امر در مواقع اضطراری بسیار ارزشمند است.
  • اطمینان از امنیت بلند مدت: با داشتن بکاپ‌های امن و به‌روز، در بلند مدت نیز می‌توانید از دارایی‌های خود محافظت کنید. این امر به شما آرامش خاطر بیشتری می‌دهد و خطرات مرتبط با نگهداری دارایی‌های دیجیتال را کاهش می‌دهد.

برای راهنمایی بیشتر درباره محافظت از ارزهای دیجیتال خود مقاله کیف پول سخت‌افزاری شما گم شده است؟ را مطالعه کنید.

روش‌های گرفتن بک آپ از کیف پول سخت افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری امنیت بسیار بالایی را برای دارایی کاربران فراهم می‌کند و از این رو بسیاری تصور می‌کنند به کمک این سخت‌افزارها هیچ خطری دارایی آن‌ها را تهدید نمی‌کند. اما واقعیت این است که حتی اگر از ولتی استفاده کنید که در برابر آب و آتش نیز مقاوم باشد، باز هم خطری مثل دزدیده شدن آن را تهدید می‌کند. همچنین، از آنجا که کیف‌های سخت‌افزاری برای افزایش امنیت کنترل کامل همه چیز را به عهده کاربر می‌گذارند؛ در صورتی که ولت شما از دسترس خارج شود، بازگرداندن آن بدون بکاپ بسیار کار سختی است. حال با همه این تفاسیر، اگر قصد دارید که از کیف پول خود پشتیبان تهیه کنید، به طور کلی دو راه برای بکاپ گرفتن از کیف پول سخت‌افزاری پیش روی شما قرار دارد که در ادامه به طور کامل آن‌ها توضیح می‌دهیم.

1) بک آپ گرفتن با یک کیف پول سخت افزاری دیگر

بکاپ گرفتن از کیف پول سخت افزاری با استفاده از یک کیف پول سخت افزاری دیگر، روشی امن برای محافظت از ارزهای دیجیتال شما است. این روش به عنوان بکاپ چند امضایی (Multi-sig backup) نیز شناخته می‌شود. در این روش، از دو دستگاه فیزیکی برای ذخیره کلیدهای خصوصی شما استفاده می‌شود که امنیت را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

برای بک آپ گرفتن از کیف پول سخت‌ افزاری با یک ولت دیگر، ابتدا باید دو کیف پول سخت‌افزاری سازگار را خریداری کنید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کیف پول اصلی (منبع) را به کامپیوتر متصل کنید. این کیف پولی است که می‌خواهید از آن بکاپ بگیرید.
  • نرم‌افزار کیف پول را در کامپیوتر خود باز کنید.
  • گزینه “Backup” را انتخاب کنید.
  • گزینه “Multi-sig backup” را انتخاب کنید.
  • دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید. در این مرحله، باید از شما خواسته شود تا کیف پول ثانویه (مقصد) را به رایانه متصل کنید و عبارت بازیابی آن را وارد کنید.
  • پس از تأیید اطلاعات، فرآیند بکاپ آغاز می‌شود. منتظر بمانید تا مراحل به طور کامل انجام شود.

روش‌های گرفتن بک آپ از کیف پول سخت افزاری

2) بک آپ گرفتن با یک کیف پول نرم افزاری

بک آپ گرفتن از کیف پول سخت‌ افزاری با یک کیف پول نرم‌افزاری بسیار ساده است. در این روش شما عبارت بازیابی کیف پول سخت‌افزاری خود را در یک کیف پول نرم‌افزاری ذخیره می‌کنید. پیش از این که به سراغ توضیح این روش پشتیبان‌گیری برویم، لازم است که درباره راهنمای کاربری کیف پول سخت‌افزاری و کیف پول نرم‌افزاری خود  اطلاع کامل کسب کنید. زیرا برخی از مراحل ممکن است بسته به مدل کیف پول شما متفاوت باشد.

حال برای بک آپ گرفتن از کیف پول سخت افزاری با یک کیف پول نرم‌افزاری باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کیف پول نرم‌افزاری سازگار با کیف پول سخت‌افزاری خود را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.
  • کیف پول سخت‌افزاری خود را به کامپیوتر متصل کنید.
  • در منوی نرم افزار، گزینه مربوط به بکاپ یا بازیابی را انتخاب کنید.
  • در میان گزینه های موجود، بازیابی را انتخاب کنید.
  • عبارت بازیابی (Seed Phrase) کیف پول سخت افزاری خود را وارد کنید.
  • پس از ذخیره عبارت بازیابی، به دارایی‌های موجود در کیف پول سخت افزاری از طریق کیف پول نرم افزاری نیز دسترسی خواهید داشت.

بهترین راه برای بک آپ گرفتن از کیف پول سخت افزاری کدام است؟

در مجموع هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، زیرا بهترین راه برای بکاپ گرفتن از کیف پول سخت افزاری به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد. بک آپ گرفتن از کیف پول سخت‌ افزاری با یک کیف پول سخت‌افزاری دیگر سطح بسیار بالاتری از امنیت را برای دارایی شما فراهم می‌آورد اما علاوه بر هزینه‌بر بودن، مسیر را نیز کمی برای شما دشوارتر می‌کند. در این روش، شما باید دو کیف پول سخت‌افزاری خریداری کنید و حتما توجه داشته باشید که ولت انتخابی از قابلیت بکاپ‌گیری چند امضایی نیز پشتیبانی‌ کند. 

بک‌آپ گرفتن با کیف پول‌های نرم‌افزاری نیز رایگان و ساده است اما سطح امنیتی متوسطی دارد. این روش همچنین مزایایی مانند دسترسی سریع به دارایی دیجیتال حتی در صورت از دست رفتن کیف پول‌ سخت‌افزاری دارد که می‌تواند مفید باشد. بنابراین، می‌توانیم بگوییم اگر به دنبال امن‌ترین روش هستید، بکاپ گرفتن با یک کیف پول سخت‌افزاری دیگر را انتخاب کنید. با این حال، اگر به دنبال روشی آسان‌تر هستید، بکاپ گرفتن با یک کیف پول نرم‌افزاری می تواند گزینه مناسبی باشد.

نکاتی که باید هنگام استفاده از یک کیف پول سخت افزاری به آن توجه کنید

استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری به نسبت کیف پول‌های نرم‌افزاری ارز دیجیتال کمی دشوارتر است. اما به عقیده بسیاری این سختی به امن ماندن دارایی می‌ارزد. بنابراین، اگر قصد نگهداری دارایی دیجیتالی خود را در کیف پول‌های سخت‌افزاری دارید، باید چند نکته را در نظر بگیرید.

  • تحقیق کنید: قبل از خرید کیف پول سخت‌افزاری، تحقیقات خود را انجام دهید و مدل‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. به دنبال مدلی باشید که از نظر امنیتی قوی باشد، از ارزهای دیجیتال مورد نظر شما پشتیبانی کند و استفاده از آن آسان باشد.
  • از یک منبع معتبر خرید کنید: کیف پول سخت‌افزاری خود را فقط از یک منبع معتبر و مجاز خریداری کنید. خرید از وب سایت‌های ناشناخته یا افراد واسطه می‌تواند خطر بدافزار یا کیف پول‌های تقلبی را افزایش دهد.
  • دستگاه خود را بررسی کنید: پس از دریافت کیف پول سخت افزاری، آن را به دقت بررسی کنید تا از سالم بودن و عدم وجود هرگونه آسیب دیدگی مطمئن شوید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل، با فروشنده تماس بگیرید.
  • نرم‌افزار کیف پول را نصب کنید: نرم‌افزار کیف پول سخت‌افزاری خود را از وب سایت رسمی سازنده دانلود و نصب کنید. هرگز نرم‌افزار را از منابع غیر رسمی دانلود نکنید.
  • عبارت بازیابی خود را یادداشت کنید: پس از راه‌اندازی کیف پول سخت افزاری، یک عبارت بازیابی (Recovery Phrase) به شما نشان داده می‌شود. این عبارت را در مکانی امن و آفلاین یادداشت کنید. عبارت بازیابی برای بازیابی کیف پول شما در صورت گم شدن یا آسیب دیدگی ضروری است.
  • به یاد داشته باشید هر بار پس از اضافه کردن ارزهای دیجیتال از دارایی خود بکاپ تهیه کنید.

تهیه نسخه پشتیبان = امنیت سرمایه

بکاپ گرفتن از کیف پول سخت افزاری روشی است که می‌تواند خیال شما را حتی از ۱ درصد احتمال خطر باقی مانده نیز راحت کند. هنگام ایجاد یک نسخه پشتیبان از کیف پول سخت‌افزاری، مهم است که پشتیبان کلید خصوصی و عبارت seed خود را به طور ایمن ذخیره کنید و مطمئن شوید که مکانی امن برای ذخیره کیف پول سخت‌افزاری خود دارید. علاوه بر این، مطمئن شوید که بهترین روش‌ها را برای ایجاد و تأیید نسخه‌های پشتیبان دنبال کرده و فرآیند بازیابی را از قبل آزمایش کنید تا مطمئن شوید که می‌توانید دارایی‌های خود را در مواقع اضطراری بازیابی کنید.

سوالات متداول
مشاوره رایگان

خیر. دارایی دیجیتال شما در فضای ابری ذخیره می‌شود و در صورتی که عبارت بازیابی خود را داشته باشید می‌توانید به راحتی ولت خود را بازیابی کنید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
لینک تراکنش (TXiD) چیست؟ آموزش نحوه پیگیری تراکنش در بلاکچین
آموزش ارز دیجیتال
لینک تراکنش (TXiD) چیست؟ آموزش نحوه پیگیری تراکنش در بلاکچین
لینک یا شناسه تراکنش در دنیای ارزهای دیجیتال، درست نقش همان کد رهگیری را ایفا می‌کند که در زمان انجام یک تراکنش بانکی، حساب مبدأ به شما ارائه می‌دهد؛ فرض...
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...