مشاهیر ارز دیجیتال

جک دورسی کیست؟ از برنامه‌نویسی در نوجوانی تا رهبری دو شرکت بزرگ

جک دورسی کیست؟ از برنامه‌نویسی در نوجوانی تا رهبری دو شرکت بزرگ

جک دورسی یکی از نام‌های پر تکرار ده سال اخیر در بین طرفداران تکنولوژی است. این برنامه‌نویس و کارآفرین آمریکایی که به دلیل سبک زندگی عجیب و غریب خود بر سر زبان‌ها افتاده است، نقشی اساسی در توسعه توییتر یا ایکس فعلی داشته و یکی از حامیان سرسخت بیت‌کوین به حساب می‌آید. در این مطلب از ایرانیکارت قصد داریم نگاهی به مسیر شغلی و زندگی شخصی این مبتکر عرصه تکنولوژی داشته باشیم.  

جک دورسی Jack Dorsey کیست؟  

جک پاتریک دورسی (Jack Patrick Dorsey) بنیان گذار توییتر (x.com)، متولد 19 نوامبر سال 1976، بشر دوست و کارآفرین آمریکایی است که در ایالت میزوری آمریکا متولد و بزرگ شده است. مادر جک خانه‌دار و پدرش یک مهندس تجهیزات پزشکی بود. او که اصالتی آلمانی-ایتالیایی دارد متاثر از عمویش که یک کشیش کاتولیک است تحت تعالیم کاتولیک قرار گرفت. دورسی دو برادر به نام اندرو و دنی دارد.

جک دورسی Jack Dorsey کیست؟  

جک در دوران نوجوانی خود مدتی در کار مدلینگ و تبلیغات فعال بود و مقطع دبیرستان خود را در مدرسه بی‌شاپ دوبورگ (Bishop DuBourge) سنت لوئیس گذراند. پس از پایان دوران متوسطه، در سال 1995 به مدت دو سال در دانشگاه علم و صنعت میزوری تحصیل کرد و سپس راهی دانشگاه نیویورک شد. البته این بار یک ترم قبل از فارغ‌التحصیلی برای پیگیری پروژه‌هایش ترک تحصیل کرد و راهی کالیفرنیا شد.

Jack Dorsey در کودکی به دلیل شغل پدرش دائما در سفر بود و این موضوع باعث علاقه زیاد او به مسیریابی و نقشه‌ها شد. گوش دادن مکرر به تماس‌های رادیویی شرکت‌های تاکسیرانی، پلیس‌ها و ماشین‌های اورژانس سبب شد تا جک در سن 15 سالگی نرم افزاری متن باز را برای تاکسیرانی طراحی کند که هم اکنون نیز کاربرد دارد.

علاقه دورسی تنها به این زمینه محدود نمی‌شد و او تمایل زیادی به فعالیت‌ها هنری و ورزشی داشت. او همچنین توجه خاصی به برنامه نویسی نشان داد و به صورت خودآموز با یک کامپیوتر مکینتاش آن را آموخت. اگر چه او در زمینه برنامه نویسی به شهرت بیل گیتس و … نرسید اما استعداد بالایی در این زمینه داشت. سرانجام مشارکت دورسی در فعالیت‌های هنری و برنامه نویسی سبب شکل‌گیری شخصیتی خلاق در او شد و نامش را به عنوان یکی از شخصیت‌های برتر حوزه تکنولوژی بر سر زبان‌ها انداخت.

اهمیت جک دورسی در دنیای تکنولوژی

جک پاتریک دورسی در تمام سال‌های زندگیش جزو پیشگامان و نوآوران عرصه تکنولوژی بود. او با راه‌اندازی توییتر تحولی عظیم در فرهنگ جهانی و ارتباطات انسانی داشت. جک با ساخت Square تغییری شگفت‌انگیز در عرصه پرداخت ایجاد کرد. همچنین به دلیل حمایت از بیت‌کوین و بازار ارز دیجیتال نقش زیادی در پذیرش دنیای کریپتو ایفا کرد. در حال حاضر دورسی همچنان بر عرصه بلاکچین تمرکز دارد.

نقش جک دورسی در توییتر

نقش جک دورسی در توییتر

جک دورسی در کودکی بسیار خلاق و ایده‌پرداز بود و تمام ایده‌هایش را در یک دفترچه ثبت می‌کرد. او روزی در هنگام مرتب کردن اتاقش به این دفترچه برخورد کرد و از این که نتوانسته است هیچ یک از آن‌ها را محقق کند، بسیار ناراحت شد. ورق زدن این دفترچه سبب شد تا ایده توییتر دوباره به ذهن جک برسد. بر این اساس می‌توان گفت که ایده اولیه این شبکه اجتماعی از جولای ۲۰۰۰ در ذهن او شکل گرفت. او پس از ورق زدن دفتر، آن را با یکی از دوستان خود به اشتراک گذاشت و پس از دو هفته کار، ساخت توییتر به اتمام رسید.

دورسی که در آن زمان در استارتاپ اودئو (Odeo) که در زمینه پادکست فعالیت می‌کرد مشغول به کار بود طرح خود را با اوان ویلیامز (Evan Williams) رییس کمپانی در میان گذاشت و از او خواست شرکتش برنامه‌ای ایجاد کند که افراد بتوانند در مورد خودشان متنی در حدود دو خط ایجاد کنند. این درخواست توسط ویلیامز پذیرفته شد و توییتر با الهام از دو برنامه‌ی LiveJournal و پیام‌رسان AOL Instant Messenger با انتشار اولین توییت در تاریخ 21 مارس 2006 وارد جهان دیجتال شد. اولین توییت منتشر شده در این رسانه توسط دورسی و با این مضمون بود:

«دارم توییتر را تنظیم می‌کنم».

پس از محبوبیت گرفتن بازار ارزهای دیجیتال، این توییت به صورت NFT بارها به مزایده گذاشته شد و در نهایت توسط سینا استاوی کارآفرین ایرانی که بنیانگذار رمز ارز بریج اوراکل (Bridge Oracle) و کریپتولند بود به قیمت دو میلیون و نهصد هزار دلار خریداری شد. جک بلافاصله پس از دریافت این مبلغ که به اتریوم بود آن را تبدیل به بیت‌کوین کرد.

به تدریج بیز استون (Biz Stone) و نوآ گلس (Noah Glass) نیز به تیم توییتر پیوستند و دورسی 29 ساله به عنوان مدیر عامل انتخاب شد. این پلتفرم به سرعت رشد کرد اما در سال 2008 جک به دلیل شرکت در کلاس‌های خیاطی و یوگا از سمت مدیر عاملی کنار گذاشته شد و ویلیامز مدیریت را به دست گرفت. او تا سال 2015 به عنوان هیئت مدیره فعال بود و در این سال دوباره به عنوان مدیر انتخاب شد اما باز هم اولویت‌هایش باعث ایجاد نگرانی‌های در افراد تیم شد.

جک در سال 2019 اعلام کرد که قصد دارد مدتی را در آفریقا سپری کند. این کشمکش‌ها بین دورسی و سرمایه‌گذاران توییتر ادامه پیدا کرد تا این که در سال 2021 رسما از مدیر عاملی و در سال 2022 از عضویت هیئت مدیره استعفا داد. او همچنان مالک 2.3% از سهام توییتر است. چند ماه پس از استعفای جک دورسی، توییتر به ایلان ماسک فروخته شد.

Jack Dorsey و ایجاد Square

Jack Dorsey خودش را به توییتر محدود نکرد و در سال 2009 اسکوئر (squareup.com) که یک شرکت فناوری مالی است تاسیس کرد. هدف از تاسیس اسکوئر که در حال حاضر به بلاک تغییر نام داده است، آسان کردن پرداخت‌ها برای تمامی افراد است. ایده ساخت چنین محصولی در یکی از رستوران‌ها در ذهن جک ایجاد شد و توانست در کمتر از یک سال به دلیل کاربرد آسان، رشد چشمگیری داشته باشد.

در این شرکت یک دستگاه کوچک به نام اسکوئر ریدر (Square Reader) ساخته می‌شود که به کمک آن صورت حساب‌ها با استفاده از کارت‌های اعتباری قابل پرداخت است. این Cash App ابتدا برای گوشی‌ها آیفون ایجاد شد و به تدریج برای نسخه اندروید هم به کار رفت.

شرکت بلاک با ساخت سرویس‌هایی نظیر اسکوئر ریجستر (Square Register) و اسکوئر کَش (Square Cash) توانست تغییر مهمی در صنعت پرداخت‌ها و خدمات مالی داشته باشد. تغییر نام این شرکت به بلاک تحت تاثیر علاقه دورسی به صنعت رمزارزها صورت گرفته است اما او پس از تغییر نام مستقیما به دلیل خود برای این کار اشاره نکرده و گفت:

«هدف ما توانمندسازی اقتصادی یکسان است. مهم نیست که چگونه رشد کنیم یا تغییر کنیم، به ساخت ابزارهایی برای کمک به افزایش دسترسی به اقتصاد ادامه خواهیم داد».

ایجاد شبکه اجتماعی بلواسکای

پس از فروش توییتر به ایلان ماسک، جک دورسی روی بلواسکای (Bluesky) که یک پلتفرم‌ پیشرو در استفاده از فناوری بلاکچین است، تمرکز کرد. او قصد دارد با ساخت این پلتفرم تمام رسانه‌های اجتماعی را به یکدیگر متصل کند و اطلاعات کاربران بیشتر از سایر رسانه‌ها امنیت داشته باشد. دورسی به طرفدارانش قول داده است که به کمک بلواسکای دیگر افراد تحت تاثیر بمباران‌های تبلیغاتی قرار نخواهند گرفت. این پروژه در سال 2019 به عنوان زیر شاخه‌ای از توییتر استارت خورد اما بعدها به یک پلتفرم مستقل تبدیل شد و در حال حاضر نیز در مرحله تست قرار دارد. Bluesky مانند توییتر متن محور است و توییت‌های آن محدودیت 300 کلمه‌ای دارد.

ثروت جک دورسی چقدر است؟      

در سال 2014 مجله فوربس ثروت دورسی را مبلغی بالغ بر 2.2 میلیارد دلار تخمین زد که این عدد در سال 2021 به 12.5 میلیارد دلار رسید. در آخرین ارزیابی، دارایی خالص جک دورسی در سال 2023 حدود 4.6 میلیارد دلار محاسبه شد که بخش بزرگی از ثروت او مربوط به سهامش در شرکت بلاک است.

نکته جالب توجهی که در مورد دورسی وجود دارد این است که او زمانی که مدیر عامل توییتر بود از تمام مزایا و حقوق خود از سال 2015 تا 2018 صرف نظر کرد و تنها ۱.۴۰ دلار در سال از آن درآمد داشت. این عدد به دلیل محدودیت کلمات توییتر که 140 کلمه در هر توییت بود انتخاب شد. او در شرکت اسکوئر نیز همین روند را در پیش گرفت و به حقوق 2.75 دلار در سال اکتفا کرد. این کارآفرین آمریکایی صاحب یک خودروی BMW سری ۳ است.

فعالیت‌های خیرخواهانه جک دورسی

دورسی در امور بشر دوستانه نیز فعال است و از ثروت خود در این راه استفاده می‌کند. فعالیت‌های او شامل اهدای بودجه برای پروژه مدرسه دولتی میسوری و اهدای 350000 دلار به یک پروژه غیرانتفاعی به نام TeamTrees است. در زمان کرونا نیز، دورسی 15 میلیون دلار برای حمایت از هند اهدا کرد و یک میلیارد دلار از سهام خود را در اسکوئر برای حمایت از برنامه‌های امدادی در همان دوره انتقال داد. او همچنین در سال 2022 با همکاری با ریحانا خواننده R&B و تشکیل انجمن 15 میلیون دلار برای تغییرات آب و هوا اختصاص داد.

فعالیت‌های سیاسی جک دورسی

یکی از دلایل محبوبیت توییتر ساماندهی اعتراضات مردمی بود و دلیلی که جک تمایل داشت توییتر از سلطه وال استریت خارج شود، تبدیل آن به یک پلتفرم عمومی بود. این حرکات از چشم قانون گذاران پنهان نماند و در سال 2018 جک دورسی و شریل سندبرگ، مدیر عامل فیسبوک به دلیل مداخله در انتخابات و سوگیری ضد محافضه کارانه به کنگره احضار شدند. جک در سال 2020 نیز بار دیگر برای اقدامات سیاسی‌اش موظف به پاسخگویی به کنگره شد.

جک دورسی و بیت کوین و ارز دیجیتال

جک دورسی و بیت کوین و ارز دیجیتال

جک دورسی یکی از طرفداران پرو پا قرص و دو آتشه بیت‌کوین است که معتقد است BTC رمزارزی است که می‌تواند به عنوان ارز بومی اینترنت انتخاب شود. او در کنفرانس B Word دلیل علاقه خود به این رمز ارز را این گونه بیان کرده است:

 «بیتکوین من را به یاد روزهای اولیه پیدایش اینترنت می‌اندازد».

هنگامی که دورسی در سال 2008 برای اولین بار وایت پیپر بیت‌کوین را مطالعه کرد آن را چیزی مانند شعر نامید. زمانی که در سال 2019 راهی آفریقا شد و در کشورهای غنا و نیجریه کارآفرینانی را دید که کسب و کار خود را بر اساس بیت‌کوین چیده‌اند بیش از پیش به آینده این ارز امیدوار شد. به نظر او BTC می‌تواند انقلاب بزرگی در آفریقا و کشورهای در حال توسعه ایجاد کند. همچنین معتقد است با ظهور بیت کوین و ارزهای دیجیتال سیستم‌های بانکی به زودی حذف خواهند شد. در این راستا، وی در کنفرانسی در سال 2021 اعلام کرد:

«بیت کوین قطعا همه چیز را تغییر خواهد داد. فکر نمی‌کنم چیز مهم‌تری در زندگی من وجود داشته باشد که بخواهم روی آن کار کنم».

در مجموع می‌توان گفت دورسی یکی از پیشگامان اصلی صنعت بلاکچین به‌شمار می‌رود و تاثیر بسزایی در پذیرش ارزهای دیجیتال میان مردم داشته است. برای نمونه، یکی از اقدامات قابل توجه او در این زمینه اضافه کردن امکان خرید و فروش اتریوم و بیت کوین در اپلیکیشن پرداخت اسکوئر بود. تغییر نام شرکت Square به Block در سال 2021 نشان از تمرکز بیشتر او بر حوزه رمزارزها دارد. این شرکت همچنین با داشتن بیش از 8000 بیت‌کوین جزو نهنگ‌های بیت کوین به حساب می‌آید.

دستاوردها و جوایز کسب شده توسط جک دورسی

جک پاتریک دورسی از کودکی با مشکل لکنت زبان دست و پنجه نرم می‌کرد و زمانی که از درمان دارویی ناامید شد، با تلاش فراوان و شرکت در کلاس‌های فن بیان توانست به مشکل خود فائق شود و حتی چندین سخرانی داشته باشد. همین موضوع باعث شد او اعتماد به نفس بالایی پیدا کند و دریافت که با تلاش و پشتکار می‌تواند بر هر مشکلی پیروز شود. تلاش‌های او سبب شد تا از دوران نوجوانی موفقیت‌های او زبانزد شود. علی رغم این که او در لیست 500 مرد میلیونر آمریکایی قرار ندارد اما توانسته است در مدت کوتاهی ثروت زیادی برای خود رقم بزند و به نامی آشنا در عرصه تکنولوژی تبدیل شود. او تجربه موفقیت آمیزی در زمینه ایجاد توییتر، اسکوئر و … ثبت کرد. در ادامه با دستاوردهای بیشتر این مبتکر تکنولوژی آشنا می‌شوید:

جوایز و افتخارات جک دورسی

سال

انتخاب به عنوان یکی از 35 مبتکر برتر دنیا توسط MIT Technology TR35

2008

دریافت جایزه بهترین نوآوری تکنولوژی از وال استریت ژورنال

2012

دریافت جایزه بنیانگذار برتر سال از پنجمین دوره جایزه سالانه Crunchies

2012

انتخاب به عنوان واجد شرایط ترین لیسانس جهان توسط فوربس

2013

رتبه 404 بهترین مدیران اجرایی در جهان توسط مجله CEOWORLD

2018

 

در ادامه چند نقل برتر پیرامون موفقیت را از جک دورسی را می‌خوانیم:

«خطاها بهترین معلمان هستند. برخی از ارزشمندترین درس‌های زندگی از طریق اشتباهات ما بدست می‌آیند».

«تلاش از همه چیز مهم تر است. اگر از بقیه بیشتر تلاش کنید، احتمال بیشتری برای موفقیت خواهید داشت».

«بهتر است تلاش کنید و شکست بخورید، تا اینکه اصلاً تلاش نکنید و پشیمان شوید».

جک دورسی و ایلان ماسک           

جک دورسی و ایلان ماسک هر دو از فعالان برتر عرصه تکنولوژی هستند که علاقه زیادی به ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین دارند. چند ماه پس از از استعفای دورسی از توییتر پیشنهاد ورود ایلان ماسک به توییتر مطرح شد که او ابتدا آن را رد کرد و سپس موضوع خرید توییتر را بیان کرد. علی رغم کشمکش ایلان ماسک و هیئت مدیره در نهایت در ماه آوریل، ماسک توانست این پلتفرم را به قیمت 44 میلیون دلار خریداری کند. رابطه جک و ماسک قبل از خرید توییتر بسیار دوستانه بود و در ابتدا جک، خرید ایلان ماسک را بهترین راه حل برای واگذاری این پلتفرم به بخش خصوصی دانست. اما بعدها با انتشار متنی در بلواسکای مطرح کرد که اگر چه خرید ایلان تنها راه حل بوده است اما این موضوع دلیل بر این نیست که ماسک رهبر خوبی برای این شبکه اجتماعی باشد.

جک دورسی و ایلان ماسک           

ایلان ماسک بلافاصله پس از خرید Twitter، چندین مدیر ارشد و نیمی از نیروی کار را اخراج کرد. برخی از افراد هم به دلیل سخت‌گیری‌های زیاد ایلان از کار خود استعفا دادند. ایلان ماسک در گام بعدی در 24 جولای نام توییتر را به X تغییر داد و لوگوی پرنده را حذف کرد. او دلیل این کار را برداشتن محدودیت 140 کلمه‌ای دانست و اعلام کرد که در حال حاضر این پلتفرم با تغییرات نرم‌افزاری صورت گرفته قابلیت بارگذاری ویدئو و تصویر را دارد و دیگر نام توییتر مناسب آن نیست.

نکاتی در مورد جک دورسی که جالب است بدانید

Jack Dorsey در طول زندگی مشاغل زیادی را امتحان کرده است. او در بازه زمانی به دلیل مشکل مالی مجبور به کار ماساژ درمانی شده و حتی مدرک این کار را نیز دارد. جک از جوانی علاقه زیادی به دنیای مد داشته و شغل خیاطی را نیز امتحان کرده و در حال حاضر تمایل دارد که شهردار نیویورک شود. این کارآفرین خوش‌پوش که به دلیل پیرسینگ بینی‌اش چندین بار سوژه شده است، روزانه 2 ساعت مدیتیشن انجام می‌دهد.

نکاتی در مورد جک دورسی که جالب است بدانید

اما یکی از جالب‌ترین حاشیه‌های دیگر دورسی روزه گرفتن او است! دورسی در سال 2019 در مصاحبه‌ای در قالب پادکست گفت که در طول روز تنها یک وعده شام می‌خورد و تمام آخر هفته‌ها روزه می‌گیرد. صحبت‌های او پیرامون رژیم غذاییش و این که غذا خوردن تایم زیادی از افراد می‌گیرد واکنش بسیاری از افراد را برانگیخت. البته Dorsey زندگی درویش گونه ندارد و همانند بسیاری از افراد ثروتمند خانه‌ای مجلل و زندگی لاکچری دارد.

عادت عجیب دیگری که خالق توییتر دارد، حمام یخ و سونا است و علاقه عجیبی به شستن صورتش در صبح‌ها با آب سرد دارد. یکی از حاشیه‌های دیگری که پیرامون او وجود دارد ارسال ریش‌هایش برای آزیلیا آماندا بنکس خواننده آمریکایی است که او این موضوع را تکذیب کرده است.

جک دورسی نابغه فناوری

جک دورسی یکی از مبتکران و نوآوران حوزه تکنولوژی است که نام او به دلیل ایجاد توییتر بسیار بر سر زبان‌ها افتاده ‌است. Dorsey نقش به سزایی در دنیای رمزارزها داشته و یکی از بیت‌کوین فن‌های مطرح به حساب می‌آید. تاثیر گذاری این شخص در مارکت کریپتو اگر بیشتر از ایلان ماسک نباشد کمتر هم نیست. در این مطلب نگاهی به زندگینامه و فعالیت‌های این هنرمند و خالق تکنولوژی داشتیم و زندگی عجیب و غریب او را زیر ذره بین بردیم.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...