احتمالاً از فردا ETF های بیت کوین را در تبلیغات گوگل میبینیم!
گوگل قرار است در روز دوشنبه، ۲۹ ژانویه، سیاستهای اجرایی خود را بهروز و امکان تبلیغ برخی از محصولات ارزهای دیجیتال را در موتورهای جستجوی اصلی خود فراهم کند. به نظر میرسد صندوقهای قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین معیارهای گوگل را برآورده کردهاند و این امر باعث گمانهزنیهایی در صنعت کریپتو شده است.
در دسامبر ۲۰۲۳، گزارش شده بود که سیاست رمزارزی و تبلیغات مرتبط با کریپتو گوگل در ۲۹ ژانویه مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. این بازبینی به شرکتها اجازه میدهد که تراستهای کریپتویی را با هدف ایالات متحده تبلیغ کنند.
با تایید ۱۱ صندوق قابل معامله ETF اسپات بیت کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در تاریخ ۱۰ ژانویه، سرمایهگذارانی که سهام یک ETF بیت کوین را خریداری میکنند، سهمی را از بیت کوینهای آن صندوق به دست میآورند. این امر با الزامات بهروزشده گوگل مطابقت دارد:
محصولات مالی که به سرمایهگذاران امکان داد و ستد سهام را در تراستها میدهند و این صندوقها نیز باید دارای استخرهای بزرگ ارز دیجیتال باشند.
تحلیلگران حوزه کریپتو با اشاره به ظرفیت بالای گوگل در پردازش جستجوها، نسبت به ورود سرمایه احتمالی به ETF ها و تاثیر روی قیمت بیت کوین خوشبین هستند. بر اساس دادههای اخیر DemandSage، گوگل روزانه ۸/۵۵ میلیارد جستجو را پردازش میکند.
با این حال، گوگل این محصولات مجاز را به طور مبهمی تحت عنوان «تراستهای کوین دیجیتال» معرفی کرده است.
در همین حین، یکی از بزرگترین تراستهای بیت کوین یعنی Grayscale Bitcoin Trust (GBTC)، اخیراً با تایید صندوقهای اسپات توسط SEC در تاریخ ۱۰ ژانویه به یک ETF بیت کوین تبدیل شده است.
پیش از این، خرید سهام GBTC در بازار اولیه فقط برای سرمایهگذاران معتبر و مشروط به یک دوره نگهداری شش ماهه امکانپذیر بود.
سرمایهگذاران تأیید اعتبارشده باید بیش از ۱ میلیون دلار دارایی خالص یا بیش از ۲۰۰ هزار دلار درآمد کسب شده در دو سال گذشته داشته باشند. این قوانین برای محافظت از سرمایهگذاران با دانش محدود در برابر سرمایهگذاریهای مخاطرهآمیز که ممکن است منجر به از دست رفتن دارایی آنها شوند، وضع شدهاند.
با این حال، ETF اسپات بیت کوین در ایالات متحده برای عموم مردم در دسترس است. این صندوقها تحت قانون اوراق بهادار سال ۱۹۳۳ تنظیم میشوند و این امر آنها را به گزینهای احتمالاً ایمنتر برای گوگل تبدیل کرده است. این غول موتورهای جستجو حالا میتواند ETF ها را در تبلیغات خود در نظر بگیرد.
در آگوست ۲۰۲۱، مایکل ون دی پوپ (Michael van de Poppe)، معاملهگر معروف ارزهای دیجیتال، نسبت به تأثیر تبلیغات گوگل بر محصولات مرتبط با بیت کوین، به ویژه با توجه به بررسی ETF های آتی BTC توسط رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار که در اکتبر ۲۰۲۱ به تأیید رسید، ابراز خوشبینی کرد.