اخبار ارز دیجیتال

آیا سرمایه‌گذاران خُرد باید نگران ETF بیت کوین باشند؟

آیا سرمایه‌گذاران خُرد باید نگران ETF بیت کوین باشند؟

ETF‌ های اسپات بیت کوین چه گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاران خُرد باشند و چه بد، بعید است که تقاضا برای BTC را در درازمدت کاهش دهند.

تایید اولین صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین در ایالات متحده، درهای بازار کریپتو را به روی میلیاردها دلار سرمایه نهادی باز می‌کند. بر اساس داده‌های معاملات عمومی، حجم کل جابجا شده در ۱۰ صندوق ETF اسپات بیت کوین طی اولین روز معاملات آن‌ها در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ به بیش از ۴/۵ میلیارد دلار رسیده است. گزارش شده که ETF بیت کوین Grayscale Investments به تنهایی بیش از ۲ میلیارد دلار حجم داشته است. از آنجایی که انتظار می‌رود حجم عظیمی از سرمایه نهادی به بازار بیت کوین سرازیر شود، آیا دلیلی برای نگرانی سرمایه‌گذاران کوچکتر در مورد پیامدهای بالقوه ETF بیت کوین وجود دارد؟

مدیران و تحلیلگران فعال در صنعت کریپتو نظرات متفاوتی دارند و برخی معتقدند چنین ETF اسپاتی یک نقطه ورود عالی برای سرمایه‌گذاران غیرنهادی محسوب می‌شود. در مقابل، عده‌ای دیگر فکر می‌کنند که ETF‌ ها برای سرمایه‌گذاران خُرد مناسب نیستند. درعوض، آن‌ها باید در واقع مالکیت بیت کوین را با سرپرستی خودشان حفظ کنند.

مت هوگان (Matt Hougan)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت بیت‌وایز (Bitwise) در طی مصاحبه‌ای گفت:

ETF اسپات بیت کوین برای سرمایه‌گذاران خُرد کاملاً مناسب است.

به گفته این مدیر اجرایی، ETF اسپات هزینه‌های دسترسی به بیت کوین را کاهش می‌دهد و این امر باعث کارآمدی بازار بیت کوین می‌شود.

هوگان در ادامه بیان کرد:

حتی اگر هرگز قصد استفاده از ETF را ندارید، وجود آن احتمالاً خرید بیت کوین از راه‌های دیگر را برای مردم ارزان‌تر می‌کند و باعث می‌شود کمیسیون کارگزاری‌ها کاهش یابد.

به گفته سامسون مو (Samson Mow)، مدیرعامل شرکت Jan3، سرمایه‌گذاران خُرد باید به خرید دارایی پایه که همان بیت‌ کوین واقعی در کیف پول‌های خودامانی محسوب می‌شود، پایبند باشند.

مو در ادامه گفت:

آنها تنها از افزایش قیمت بیت کوین سود خواهند برد، زیرا میلیاردها دلار از سوی مؤسسات مختلف به این طبقه از دارایی سرازیر می‌شود.

ماتی گرینسپن (Mati Greenspan)، بنیانگذار کوانتوم اکونومیکس (Quantum Economics) نیز در گذشته موضع مشابهی را اتخاذ کرده بود.

گرینسپن در دسامبر ۲۰۲۳ گفت:

نگهداری ETF بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران خُرد، هیچ سودی برایشان ندارد و تماماً مشکل و دردسر است. خیلی بهتر است که فقط خود بیت کوین را نگه دارید.

او افزود:

من به شخصه، هرگز هیچ شکلی از اوراق قرضه (IOU) بیت کوین را به صورت کاعذی خریداری نمی‌کنم، اما دلیل من برای این کار این است که می‌توانم روش حضانت شخصی یا همان خودامانی را انتخاب کنم.

به گفته لی والد (Leah Wald)، بنیانگذار و مدیرعامل والکری (Valkyrie)، سرمایه‌گذاران خُرد باید با دیدگاه متعادلی به ETF اسپات بیت کوین نزدیک شوند.

مدیرعامل این شرکت خاطرنشان کرد:

در حالی که خرید سهام ETF ها روش مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بیت‌ کوین بدون پرداختن به پیچیدگی‌های خودامانی محسوب می‌شود، اما این صندوق‌ها به طور معمول ریسک‌هایی را برای طرف درگیر در معامله نیز به همراه دارند.

والد تکرار کرد که هیچ تعارضی بین روش خودامانی و ETF وجود ندارد، بلکه انتخاب بین این دو به ترجیح سرمایه‌گذار وابسته است.

والد گفت:

اگر شما فردی هستید که می‌خواهید خودتان از دارایی‌های خود نگهداری کنید، ممکن است ETF بیت کوین انتخاب مناسبی برای شما نباشد. اگر به دنبال دسترسی آسان به یک صندوق بسیار شفاف با درجه سازمانی برای سرمایه‌گذاری بر روی حرکات قیمت بیت کوین هستید، خرید سهام یکی از ETF ها می‌تواند یک راه‌حل عالی برایتان باشد.

به گفته دیوید جرارد (David Gerard)، نویسنده کتاب Attack of the 50 Foot Blockchain، صندوق‌های ETF بیت کوین چه گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاران خُرد باشند و چه بد، بعید است در هر صورت تقاضا برای BTC را کاهش دهند.

او گفت:

من مطمئن نیستم که ETFها واقعاً تقاضای جدیدی را برای بیت کوین ایجاد کنند. اما از سوی دیگر فکر هم نمی‌کنم که همه‌گیری آنها باعث کاهش تقاضا برای بیت‌ کوین شود.

کتی وود (Cathie Wood)، بنیانگذار و مدیر‌عامل شرکت آرک اینوست (ARK Invest)، پیش از این پیش‌بینی کرده بود که تایید ETF بیت کوین در ایالات متحده به طور بالقوه می‌تواند باعث فروش این دارایی در کوتاه‌مدت شود. این مدیر اجرایی اما همچنان نسبت به قیمت بیت کوین در بلندمدت دیدگاه صعودی دارد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...