امنیت ارز دیجیتال

passphrase چیست؟ نکات انتخاب رمزعبور مناسب برای ولت

passphrase چیست؟ نکات انتخاب رمزعبور مناسب برای ولت

گسترش بازار کریپتو نسبت به گذشته، تعداد کاربران آن را بسیار افزایش داده است و همین مسئله باعث ایجاد نیازهای جدیدی برای کاربران حاضر در این بازارها شده است. یکی از این مسائل، حفظ امنیت ولت کاربران در بستر این بازار با روش‌های مختلف و افزایش ایمنی حساب‌ها است. درحال حاضر لایه‌های مختلف امنیتی برای انواع کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد که به افزایش امنیت سرمایه کاربران کمک می‌کند. یکی از این لایه‌ها، Passphrase است که در ادامه به بررسی مفهوم، اهمیت و مزایای آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

منظور از Passphrase چیست؟

پس فریز (Passphrase) یا رمزعبور، عبارتی چند حرفی است که به نوعی رمز ورود به ولت شما (افزون بر کلید خصوصی) محسوب می‌شود. در مواقعی که کیف پول شما از دست می‌رود یا گم می‌شود با استفاده از رمزعبور می‌توانید آن را به راحتی بازیابی کنید. در بازارهای کریپتویی، برای ایجاد یک حساب جدید یا بازیابی حساب قبلی، برای امنیت بیشتر و جلوگیری از دسترسی افراد متفرقه به ولت از کلید خصوصی (Private Key) استفاده می‌کنیم. با توجه به اینکه کلید خصوصی هم تحت شرایطی می‌تواند توسط دیگران قابل دسترسی باشد، با استفاده از رمزعبور یک لایه امنیتی دیگر به کیف پول اضافه می‌کنیم.

تعریف یک پس فریز برخلاف دیگر روش‌ها برای ولت شامل هیچ محدودیتی نمی‌شود و کاربران توانایی استفاده از هرگونه کاراکتر، سمبل‌ها و اعداد را دارند. این ویژگی ولت را از لحاظ امنیتی بسیار قابل اتکا می‌کند چون حدس زدن پس فریز برای هکرها، کامپیوترها و افراد دیگر دشوار است.

چرا باید از Passphrase استفاده کنیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم، پس فریز برای بازیابی حساب‌ بسیار کاربردی است و به امنیت و راحتی هرچه بیشتر آن کمک می‌کند. اهمیت عبارت عبور در واقع حفاظت بیشتر از حساب شما است؛ در صورت استفاده و تعریف این عبارت برای حساب خود، شما توانایی بازیابی و دسترسی به حساب‌ را به صورت کاملا ایمن را دارید و سرمایه شما از خطرات زیادی مثل هک شدن و دسترسی توسط افراد دیگر حفظ می‌شود.

مزایای Passphrase چیست؟

بسیاری از افراد سرمایه سنگینی را در ولت خود نگهداری می‌کنند و به همین دلیل، استفاده از لایه‌های امنیتی با تعداد بالاتر، آرامش خاطر بیشتری برای آن‌ها به همراه می‌آورد. علاوه بر این مورد، استفاده از رمزعبور دارای مزایای دیگری است که از جمله آن‌ها می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم.

طولانی‌تر و دشوارتر کردن فرآیندهای مخرب

تعریف رمزعبور برای حساب خود، لایه محافظتی دیگری به حساب شما اضافه می‌کند. با تعریف عبارات طولانی و بدون محدودیت، به راحتی از ولت کاربران در مقابل هرگونه دسترسی‌های غیر مجاز محافظت می‌شود و کاربران دچار خسارت‌های ناشی از سرقت نمی‌شوند.

امکان بازیابی راحت حساب

استفاده از رمزعبور امکان بازیابی ولت شما در صورت گم شدن یا فراموش شدن را فراهم می‌کند. در صورتی که کلید خصوصی یا حساب رمزارزی شما گم یا فراموش شود، می‌توانید با استفاده از رمزعبور به راحتی و بدون مشکل حساب خود را بازیابی کرده و به آن دسترسی داشته باشید.

حفظ حریم خصوصی

فعال‌سازی پسوورد به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات حساب خود را از دیگران مخفی نگه دارید. انتخاب یک Passphrase قوی و غیرقابل حدس، این اطمینان را برای شما ایجاد می‌کند که تنها شما به دارایی‌های خود دسترسی دارید و حریم خصوصی شما حفظ می‌شود.

اگر کیف پول دارای Passphrase گم یا دزدیده شود، آیا قابلیت بازیابی دارد؟

اگر کیف پول دارای Passphrase گم یا دزدیده شود، آیا قابلیت بازیابی دارد؟

یکی از مزایای فعال‌سازی و استفاده از عبارت عبور یا Passphrase که به آن اشاره کردیم امکان بازیابی حساب درصورت گم شدن، فراموشی و یا دزدیده شدن است. در صورت از دست رفتن حساب به دلایل گفته شده، امکان بازیابی حساب از طریق پس فریز در صورت فعال بودن آن وجود دارد. فرقی نمی‌کند که اپلیکیشن ولت شما پاک شده باشد یا گوشی شما سوخته باشد؛ Passphrase می‌تواند به راحتی امکان دسترسی به ولت را برای شما فراهم کند.

چگونه کیف پول دارای Passphrase فعال را بازیابی کنیم؟

برای بازیابی حساب از دست رفته خود، ابتدا باید از فعال بودن Passphrase برای آن اطمینان حاصل کنید و سپس طبق مراحل زیر پیش بروید.

  1. دانلود و نصب نرم‌افزار یا کیف پول مربوطه

ابتدا نیاز است که نرم‌افزار مربوط به کیف پول را دانلود و نصب کنید یا از یک سرویس آنلاین کیف پول رمزارزی استفاده کنید.

  1. بازیابی حساب

در مرحله بعدی، گزینه بازیابی کیف پول یا restore wallet را انتخاب و اطلاعات لازم برای بازیابی حساب خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل کلمات کلیدی مربوط به حساب شما می‌باشد.

  1. وارد کردن Passphrase

در صورتی که حساب شما دارای رمزعبور است، در مراحل بازیابی از شما پرسیده می‌شود که آیا Passphrase را برای حساب خود فعال کرده‌اید یا خیر. در این مرحله، باید Passphrase تعریف شده برای حساب خود را وارد کنید.

  1. تأیید اطلاعات

پس از وارد کردن رمزعبور حساب خود، ممکن است لازم باشد که اطلاعات دیگری مثل رمز عبور اصلی یا تأییدیه‌های دیگری را وارد کنید تا هویت شما تأیید شود.

  1. بازیابی حساب

با انجام مراحل بالا، حساب شما بازیابی می‌شود و شما می‌توانید به حساب خود و خدمات آن دسترسی پیدا کنید.

نکاتی درمورد Passphrase که باید بدانید

علاوه بر ابتدایی‌ترین نکته که انتخاب کیف پول از میان امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال بهتر است به بررسی نکات مهمی درمورد چگونگی افزایش امنیت کیف پول‌ها اطلاعات خود را افزایش دهیم.

انتخاب یک عبارت قوی

عبارت پس فریز تعریفی شما باید یک عبارت یا ترکیبی از کلمات باشد که بسیار پیچیده و تصادفی است. استفاده از کلماتی که به راحتی قابل حدس باشند یا جمله‌هایی که الگوهای قابل پیش‌بینی دارند امنیت رمزعبور شما را کاهش می‌دهد. استفاده از سمبل‌ها و اعداد در Passphrase خود نیز امنیت عبارت انتخابی شما را بالاتر می‌برند.

حفظ Passphrase

رمز عبور شما باید به‌درستی انتخاب و حفظ شود. مطمئن شوید که این اطلاعات در دسترس دیگران نیست و از آن به خوبی محافظت می‌شود. توصیه می‌شود رمزعبور خود را به شکل متن در حساب‌های اجتماعی یا دستگاه‌های خود ذخیره نکنید. این عبارت را در جایی امن ذخیره کنید و همچنین حتما آن را به خاطر بسپارید.

استفاده از رمزعبور منحصر به فرد

اطمینان حاصل کنید که نکات اشاره شده در انتخاب عبارت عبور مورد توجه قرار گرفته باشد. Passphrase باید منحصر به فرد و غیر قابل پیش‌بینی باشد. استفاده از اطلاعات شخصی که قابل حدس باشند مانند نام‌ اعضای خانواده یا دوستان، تاریخ تولد یا اطلاعات مشابه باعث کاهش امنیت شده و رمزعبور شما را قابل حدس می‌کند.

ترکیب کردن Passphrase با کلید خصوصی (Private Key)

استفاده از Passphrase به تنهایی امنیت کامل حساب شما را فراهم نمی‌کند و فعال‌سازی آن تنها بخشی از فرآیند امنیتی حساب شما است. برای حفظ امنیت هرچه تمام‌تر، بهتر است اطمینان حاصل کنید که کلید خصوصی (Private Key) حساب شما نیز به‌ درستی انتخاب شده، تحت حفاظت است و به‌صورت امن ذخیره شده است و درحال استفاده همزمان از هردوی Passphrase و کلید خصوصی هستید.

بروزرسانی Passphrase

برای افزایش امنیت، ممکن است نیاز باشد که به‌صورت دوره‌ای Passphrase خود را بروزرسانی کرده و آن را عوض کنید. انجام این اقدام به جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به حساب شما کمک می‌کند و حدس آن برای دیگران را دشوارتر می‌کند. هکرها برای پیدا کردن هر گونه رمز عبور به زمان نیاز دارند و این تغییر مداوم باعث می‌شود که نتوانند در زمانی کوتاه این عبارت را حدس بزنن.

رمزعبور، سپر امنیت کیف پول شما

با توجه به اهمیت امنیت در زمینه ارزهای دیجیتال و حفظ امنیت حساب‌های کاربران، انتظار می‌رود که کاربران با مطالعه درمورد رمزعبور یا Passphrase، با آن بیشتر آشنا شوند، نکات و چگونگی فعال سازی آن را بررسی کنند و در نهایت از آن برای افزایش امنیت حساب خود استفاده کنند. Passphrase فقط یک عبارت کم‌کاربرد نیست و سپری حفاظتی سرمایه شما در برابر هر خطر امنیتی است.

سوالات متداول
مشاوره رایگان

کیف پول‌های سخت‌افزاری گزینه‌های خوبی برای Passphrase نیستند، ولی تعدادی از آنها از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به Ledger Nano S، Ledger Nano X و Trezor Model T اشاره کرد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
لینک تراکنش (TXiD) چیست؟ آموزش نحوه پیگیری تراکنش در بلاکچین
آموزش ارز دیجیتال
لینک تراکنش (TXiD) چیست؟ آموزش نحوه پیگیری تراکنش در بلاکچین
لینک یا شناسه تراکنش در دنیای ارزهای دیجیتال، درست نقش همان کد رهگیری را ایفا می‌کند که در زمان انجام یک تراکنش بانکی، حساب مبدأ به شما ارائه می‌دهد؛ فرض...
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...