بررسی تفاوت گوگل پلی و اپل استور؛ بررسی دو غول دنیای دیجیتال
با گسترش دستگاههای هوشمند، نیاز کاربران به دسترسی به اپلیکیشنها و بازیهای متنوع نیز افزایشیافته است. فروشگاههای بزرگ جهانی یعنی گوگل پلی و اپل استور با ویژگیهای منحصر به فرد خود توانستهاند حجم زیادی از سهم بازار را به خود اختصاص داده و نیاز کاربران را به بهترین شکل برآورده کنند. درست است که سیستمعاملهای دیگری مانند ویندوز فون نیز وجود دارند اما اپل و گوگل بخش بزرگ بازار را در دست دارند. کاربران ایرانی نیز با خرید گیفت کارت اپل استور و گیفت کارت گوگل پلی میتوانند از تمامی خدمات بدون محدودیت استفاده کنند.
کاربران اندروید و iOS با چالش انتخاب میان این دو پلتفرم برای نصب و بروزرسانی برنامههای موردنیاز خود روبهرو هستند. اگر شما هم به دنبال فرق گوگل پلی و اپل استور هستید همراه ما باشید تا در ادامه این مطلب به بررسی کامل تفاوت این دو فروشگاه دیجیتال بپردازیم تا درک بهتری از قابلیتها، مزایا و محدودیتهای آنها داشته باشید.
بررسی تفاوت اپل استور و گوگل پلی؛ شناخت برنده جنگ پلتفرمها
اپل استور در سال 2008 راهاندازی شد و بهسرعت به منبع اصلی دریافت اپلیکیشنها برای کاربران iOS تبدیل شد. همزمان، گوگلپلی نیز با توجه به جامعه گسترده کاربران اندرویدی سهم بزرگی از این بازار را تصاحب کرد. اکنون این دو فروشگاه با ارائه قابلیتها و امکانات متنوع در تلاش برای جلبتوجه کاربران هستند. در زیر به مقایسه دقیق تفاوت اپل استور و گوگل پلی و بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک میپردازیم:
1. طراحی، عملکرد و کیفیت
اپ استور و پلی استور از طریق پلتفرمهای خود برنامههای متنوعی را در اختیار کاربران قرار میدهند اما با اینحال، هر کدام رویکردهای متفاوتی دارند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد:
- در اپ استور اپل، اولین چیزی که با آن مواجه میشوید، نمای Today است که مقالات مرتبط روزانه و اپلیکیشنهای پرطرفدار را به شما نمایش میدهد. این فروشگاه دو بخش اصلی دارد؛ یعنی اپلیکیشنها و بازیها با دستهبندیهای مختلف که پیشنهاداتی متناسب با تاریخچه جستجو و دانلود هر کاربر ارائه میدهد.
- همچنین، اپاستور دارای سرویس اشتراک بازی، یعنی اپل آرکید و بخشی برای جستجو با نوار جستجو و پیشنهادات اپلیکیشن است.
- در مقابل، چیدمان پلی استور گوگل بر اساس جستجو و پیشنهادات مستقیم است و نوار جستجو به طور دائمی در بالای هر صفحه قرار دارد.
- طراحی این پلتفرم بر پیشنهاد اپلیکیشنهای بیشتر به هر کاربر بهصورت فردی متمرکز است و شامل بخش For you است که تجربه کاربری را شخصیسازی میکند؛ این تفاوتها نشاندهنده ماهیت گوگل بهعنوان یک شرکت جستجو و تبلیغات است.
- از نظر کیفیت و ایمنی، اپ استور اپل زمان بیشتری برای بررسی اپلیکیشنها صرف میکند؛ بهطوریکه حدود ۹۰٪ از اپلیکیشنهای iOS ظرف ۴۸ ساعت بررسی میشوند؛ این درحالیست که پلیاستور تنها حدود دو ساعت برای این کار نیاز دارد. این تفاوتها به اپل کمک میکند تا اپلیکیشنهای باکیفیت و ایمنتری را ارائه دهد.
2. تفاوت گوگل پلی و اپل استور از نظر درآمد و رشد
با اینکه اپ استور اپل و گوگل پلی هر دو 70٪ برای توسعه دهنده و 30٪ درآمد حاصل برنامهها را به خود اختصاص میدهند، اما فروشگاه اپل در سال 2021 با درآمد تخمینی 85.1 میلیارد دلار و سهم 63٪ از کل درآمد برنامهها پیشتاز بود؛ در مقابل اما گوگل پلی نزدیک به 47.9 میلیارد دلار و حدود 37٪ از کل درآمد برنامهها را از طریق اندروید به دست آورده است. همچنین در سه ماه اول سال 2022 درآمد اپ استور 32٪ افزایش داشت، اما گوگل پلی تنها 10 درصد افزایش درآمد را تجربه کرد.
جالب اینجاست که با وجود سهم ۷۱٪ اندروید از بازار جهانی موبایل و تبلت تا جولای ۲۰۲۲، اپ استور همچنان درآمد بیشتری نسبت به گوگلپلی داشته است و این روند ادامه پیدا کرد و در ابتدای سال ۲۰۲۳، سهم اپاستور اپل به 67٪ از کل درآمد اپلیکیشنها افزایشیافته و سهم گوگلپلی به 23٪ کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین، بیشتر کارشناسان به توسعهدهندگان و بازاریابان پیشنهاد میکنند که برای دسترسی بهتر به بازار ابتدا اپلیکیشنهای خود را برای iOS عرضه کنند.
3. بررسی تعداد برنامهها
اپ استور اپل در سال ۲۰۰۸ با فقط ۵۰۰ اپ شروع به کارکرد؛ اما در حال حاضر با حدود ۲۱۰ اپلیکیشن رشد چشمگیری پیدا است. به این ترتیب توانسته به عنوان دومین فروشگاه بزرگ اپلیکیشن در جهان جایگاه خود را حفظ کند. گوگل پلی با حدود 3.5 میلیون برنامه اندرویدی در حال حاضر پیشرو است؛ البته این اختلاف شاید بهخاطر روند سختگیرانهتر و طولانیتر اپل برای تأیید برنامهها باشد.
از نظر تعداد دانلود نیز گوگل جلوتر است؛ پیشبینی میشود که کاربران گوگل پلی در سال ۲۰۲۴ حدود 139 میلیارد برنامه گوشی را دانلود کنند. البته از آنجایی که گوگل پلی برای دستگاههای متنوعی در دسترس است، دانلود بیشتری نسبت به اپاستور اپل که فقط برای محصولات اپل خدمات ارائه میدهد، دارد.
4. تفاوت گوگل پلی و اپل استور برای کاربران از نظر روند فعالیت به عنوان انتشار دهنده
برای ثبت اپلیکیشنهای خود در هر دو فروشگاه اپ استور و گوگل پلی بهعنوان طراح و برنامهنویس باید حساب کاربری داشته باشید. به طورکلی، ثبت حساب در گوگل پلی ارزانتر است و با پرداخت ۲۵ دلار، بهصورت دائمی فعال میشود. در مقابل، اپ استور هزینهای سالانه معادل ۹۹ دلار دارد که بسته به منطقه جغرافیایی متغیر است.
اپل استانداردهای سختگیرانهتری برای ثبت برنامه در اپاستور تعیین کرده است. توسعهدهندگان باید دستورالعملهای انتشار دهنده را در بخش توسعهدهندگان سایت اپل مطالعه کنند؛ زیرا این شرکت اعلام کرده است که ۴۰٪ از ردشدن اپها به دلیل عدم رعایت معیارهای کاملبودن آنهاست. پس از اطمینان از مطابقت برنامه با استانداردهای عنوان شده، میتوانید آن را از طریق App Store Connect ثبت کنید که روند بررسی و عملکرد برنامه را نمایش میدهد. اپل تیمی اختصاصی برای بررسی دستی اپلیکیشنها دارد که ابزار مفیدی برای توسعهدهندگان و بازاریابان است.
در مقابل ، گوگل پلی، روند بررسی سریعتر و عمدتاً خودکار است و معمولاً بین ۲ تا ۱۸ ساعت زمان میبرد. بااینحال، اپلیکیشن و صفحه فروشگاهی آن باید از استانداردهای طراحی و عملکردی گوگلپلی پیروی کنند تا تأییدیه انتشار بگیرند. پس از اطمینان از رعایت تمامی دستورالعملها، اپلیکیشن را از طریق کنسول گوگل پلی برای بررسی ارسال میکنید و میتوانید روند بررسی و عملکرد اپ را از همین پلتفرم پیگیری کنید.
5. رویدادهای درون برنامهای یا محتوای تبلیغاتی؟ کدام برای کاربران جذابتر است؟
با رشد اپلیکیشنها، رویدادهای درون برنامهای و محتوای تبلیغاتی به ابزاری کلیدی برای جلبتوجه کاربران تبدیل شدهاند. اما اینکه کدامیک جذابیت بیشتری دارد، به سلیقه و نوع کاربری افراد در اپاستور و گوگلپلی وابسته است که در ادامه به مقایسه اپل استور و گوگل پلی از این منظر میپردازیم:
رویدادهای درون برنامه iOS
در iOS 15 رویدادهای درون برنامه امکان نمایش مناسبتهای ویژه مثل مسابقات، چالشها، رویدادهای زنده و اکران فیلم را در اپها فراهم میکند که:
- طراحی رویدادها برای جذب کاربران جدید، فعالسازی دوباره کاربران قدیمی یا افزایش تعامل با کاربران فعلی
- ارائه نشانهای مختلفی مانند چالش، مسابقه، رویداد زنده، بروزرسانی بزرگ و فصل جدید برای رویدادها
- نمایش در صفحه اصلی برنامه و بخشهایی مانند Today و نتایج جستجوی اپ استور
- نمایش هر اپ تا 5 رویداد همزمان هر کدام به مدت 31 روز و سافرشی سازی آنها بر اساس کشور، زبان و توضیحات؛ این اطلاعات به برنامه کمک میکند در جستجوها برای کلمات کلیدی بیشتر رتبه بگیرد.
محتوای تبلیغاتی گوگل پلی
گوگلپلی ۵ نوع محتوای تبلیغاتی مانند رویدادها، بروزرسانیهای بزرگ، تخفیفها و اطلاعرسانی پیش ثبتنام ارائه میدهد که برخلاف iOS محدودیتی در تعداد محتوای تبلیغاتی همزمان وجود ندارد. همچنین این محتوا در بخش Explore گوگلپلی نمایش داده میشود و به شما کمک میکند رقبای خود و پیشنهادهای آنها را بشناسید.
6. هر پلتفرم در کدام کشور محبوبیت بیشتری دارد؟
بر اساس آمار Statist دو سیستمعامل محبوب اندروید و iOS باوجود سیستمعاملهای دیگر، تقریباً کل بازار جهانی را در اختیار دارند. توزیع این سهم بازار در کشورهای مختلف بسیار متغیر است؛ در برخی کشورها iOS محبوبتر از اندروید است و در برخی دیگر برعکس! بهعنوانمثال، طبق اینفوگرافیکی از آمارهای StatCounter، اپل چند سال پیش توانست در بین اقتصادهای نوظهور مانند برزیل و چین سهمی بین 10 تا 20٪ را کسب کند.
در اسپانیا سهم بازار iOS اکنون به 18٪ رسیده، اما ایالات متحده و ژاپن همچنان بزرگترین بازارها متعلق به اپل اس جایی که iOS حدود 60٪ از سهم بازار را در اختیار دارد.
سخن پایانی
در پایان، مقایسه گوگل پلی و اپل استور نشاندهنده دو رویکرد متفاوت در دنیای اپلیکیشنها و خدمات دیجیتال است. گوگلپلی با تنوع بالا و قابلیت دسترسی گسترده، به کاربران اندروید اجازه میدهد از تجربههای متنوعتری بهرهمند شوند. از سوی دیگر، اپلاستور با کنترل شدید و استانداردهای بالای کیفیت، به دنبال ارائه یک تجربه یکتا و بینقص برای کاربران iOS است. در نهایت، انتخاب بین این دو بستگی به نیازها و اولویتهای شخصی کاربران دارد، اما هر کدام با ویژگیهای خاص خود در تلاشاند تا بهترین خدمات را ارائه دهند. اکنون که فرق اپلاستور و گوگلپلی را دریافتید انتخابتان کدام است؟ اپل یا گوگل؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.