نتفلیکس و قدرت داستانگویی؛ چرا همه ما عاشق آن هستیم؟

در نبرد میان کمپانیها برای جذب مخاطبین با روشهای مختلف، نتفلیکس با داستانگویی قدرتمند، بهعنوان یکی از برندگان این رقابت شناخته میشود. این کمپانی با محتواهای اورجینال، داستانهای تازه و روایت و داستانگویی فوقالعاده به یکی از قدرتمندترین و محبوبترین کمپانیها در زمینه سرگرمی تبدیل شده است.
اگر تا به الان حتی یک محتواهای این کمپانی را مشاهده کرده باشید، احتمالا متوجه نحوه روایت داستانها بهشیوهای خاص توسط این کمپانی شدهاید. نتفلیکس از روشهای مختلفی برای روایت یک داستان بهصورت جذاب و دلنشین استفاده میکند و با همین شیوه میلیونها مخاطب دارد؛ اما روش داستانگویی نتفلیکس چیست که همه را جذب میکند؟
استراتژیهای اصلی نتفلیکس برای داستانگویی
سرویس نتفلیکس به دلیل ارائه محتوای متنوع در حوزه سرگرمی، طرفداران زیادی دارد. یکی از عوامل محبوبیت آن، دسترسی آسان به فیلمها و سریالها است که با خرید گیفت کارت نتفلیکس امکانپذیر میشود؛ بااینحال، آنچه این پلتفرم را متمایز میکند، داستانگویی جادویی آن است که توانسته جایگاه ویژهای در میان مخاطبان پیدا کند.
درواقع نتفلیکس، با به کارگیری روشها و استراتژیهای متنوع، داستانهای خود را به شکلی جذاب روایت میکند. این رویکرد به این پلتفرم کمک میکند تا مخاطبان را به محتوای خود جذب کرده و تجربهای متمایز برای آنها ایجاد کند.
بسیاری از این استراتژیها هنوز برای ما مخاطبین مشخص نیستند؛ اما بهصورتکلی، میتوانیم 5 استراتژی اصلی را از نحوه روایت داستانها توسط نتفلیکس برداشت کنیم. این استراتژیها به نتفلیکس کمک میکنند تا داستانهای خود را به بهترین، قابل درکترین و درعینحال جذابترین روش ممکن برای مخاطبین روایت کند. این استراتژیها بهصورت زیر هستند:
1. تولید محتوای اورجینال
نتفلیکس سرمایهگذاری بسیار خاصی را روی تولید محتوای اورجینال و تازه کرده است. این محتواها شامل فیلمها، سریالها و مستندهای اورجینال هستند. استفاده از محتوای اورجینال به نتفلیکس آزادی عمل کامل میدهد تا بتواند بهصورت کامل روی داستانها و نحوه روایت آنها نظارت داشته باشد.
همچنین استفاده از محتواهای خلاقانه و تازه، به نتفلیکس کمک میکند تا انواع مختلفی از محتوا را برای طیف متنوعی از علایق بسازد. داستانهای اورجینال نتفلیکس دیدگاههای منحصربهفرد و خاصی را بررسی میکنند که میتواند برای مخاطبین مختلف با هر سلیقه و علایقی جذاب باشد.
2. استفاده از دادههای آماری
نتفلیکس از دادههای آماری مختلفی برای بررسی علایق و ترجیحات مخاطبین خود استفاده میکند. محتواهای جذاب برای مخاطبین، زمان تماشای این محتواها، مدت تماشای این محتواها و حتی جزئیات کوچکی مانند زمان توقف محتوا توسط مخاطب از جمله این اطلاعات هستند.
نتفلیکس این آمار را جمعآوری و بررسی میکند تا بتواند محتوای مناسب و جذابی را در اختیار هر مخاطب قرار دهد. با شناخت مخاطب و قراردادن محتوای مناسب و موردعلاقه هر مخاطب به او، نتفلیکس میتواند به بهترین روش ممکن داستانهای خود را روایت کند.
3. داستان گویی به صورت شخصی سازی شده
الگوریتم پیشنهاد محتوای نتفلیکس، بهعنوان یکی از پایههای اصلی در داستانگویی قدرتمند این کمپانی بهشمار میرود. در این الگوریتم، محتواها براساس انتخابهای گذشته مخاطب به او نشان داده میشوند. با انجام این کار، نتفلیکس میتواند داستانهای موردعلاقه هر مخاطب را بشناسد و در اختیار او قرار دهد.
وقتی مخاطبها محتوای موردعلاقه خود را میبینند، علاقه بیشتری به پلتفرم نتفلیکس و محتواهای آن نشان میدهند. با جذب علاقه بیشتر، نتفلیکس میتواند مخاطبین را بیشتر در پلتفرم خود نگه دارد و به آنها همان چیزی را بدهد که دوست دارند. اینگونه مخاطب نیز حاضر به خرید گیفت کارت این پلتفرم و پرداخت هزینه برای دنبالکردن علایق خود میشود.
4. داستانسرایی تعاملی
داستانسرایی تعاملی، نوعی داستانسرایی بهشمار میرود که در آن مخاطب قادر به انتخاب یک گزینه در بخشهای مهم داستان است. این نوع داستانسرایی، بهعنوان تجربهای بسیار خاص شناخته میشود و به مخاطبین اجازه تعامل بیشتر و برقراری ارتباط عمیقتر با داستان را میدهد؛ مثلا، نتفلیکس در دو سریال Black Mirror: Bandersnatch و You vs. Wild این نوع داستانسرایی را امتحان کرد و با بازخوردهای بسیار مناسبی از سوی مخاطبین خود مواجه شد. در این دو سریال، مخاطب میتوانست داستان سریال را با انتخابهای خود پیش ببرد.
5. داستان گویی بینالمللی
نتفلیکس یک کمپانی بینالمللی و بسیار بزرگ بهشمار میرود. درحال حاضر، ساکنین بیش از 190 کشور محتواهای نتفلیکس را مشاهده میکنند و این کمپانی، از این گستردگی بهخوبی استفاده کرده است؛ اما چطور؟ نتفلیکس داستانهای خود را متناسب با ذائقه کاربران ساکن بخشهای مختلف دنیا میسازد و روایت میکند.
نتفلیکس همچنین محتواهای خود را در چندین زبان منتشر میکند و با دوبله و زیرنویس در اختیار مخاطبین قرار میدهد. با نمایش و روایت داستانهایی از فرهنگها و دیدگاههای مختلف، این پلتفرم مورد توجه دسته بزرگی از کاربران در سراسر دنیا قرار میگیرد.
چرا ما عاشق نتفلیکس هستیم؟
نتفلیکس فراتر از یک سرویس استریم، به یک تجربه داستانگویی کمنظیر تبدیل شده است. این پلتفرم با تولید محتوای متنوع، استفاده از دادههای پیشرفته برای درک سلیقهی کاربران و روایتهای جذاب که احساسات مخاطبان را درگیر میکنند، توانسته جایگاه ویژهای در دل تماشاگران پیدا کند. سریالها و فیلمهای نتفلیکس نهتنها سرگرمکنندهاند، بلکه مخاطب را به فکر فرو میبرند و باعث ایجاد بحثهای گسترده در فضای مجازی میشوند. از داستانهای نوآورانه گرفته تا شخصیتپردازی عمیق و شخصیسازی شده، این کمپانی نشان داد که چگونه میتوان با یک داستان خوب، میلیونها نفر را به خود جذب کرد.