یکی از روشهای کسب درآمد دلاری، ساخت اکانت دولوپر گوگل و برنامهنویسی اندروید است. بدون شک در میان روشهای مختلفی که برای کسب درآمد از طریق اینترنت وجود دارد، استفاه از این روش میتواند یک روش مطمئن باشد. چرا که هنگام استفاده از روشهای کسب دلار رایگان مانند سایت نئو باکس، هیچ تضمینی وجود ندارد که در ازای زمانی که برای کسب درآمد صرف می کنید، پرداخت هزینه به شما انجام شود. بنابراین اگر شما در حوزه برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید تخصص دارید، در این بخش همراه ما باشید تا با قوانین انتشار برنامه در گوگل پلی آشنا شوید.
انتشار اپ در گوگل پلی استور چگونه انجام میشود؟
گوگلپلی یکی از سرویسهای گوگل است که از طریق آن کاربران به برنامههای مختلفی که برای سیستمعامل اندروید نوشته شدهاند، دست پیدا کنند. اگر شما هم یکی از کاربران سیستمعامل اندروید باشید، حتماً میدانید که برخی از برنامهها بهصورت رایگان و برخی دیگر با پرداخت هزینهای مختصر قابلاستفاده هستند. در واقع روش کسب درآمد از گوگلپلی، انتشار برنامههای اندروید بهصورت غیررایگان است. اما برای انجام این کار قبل از هر چیز شما به یک حساب گوگل دولوپر گوگل نیاز دارید. تا از طریق آن برنامهای نوشتهاید را جهت بررسی برای کارشناسان ارسال کنید. تا در صورت مطابقت با قوانین انتشار در گوگلپلی، برنامه شما در اختیار کاربران قرار گیرد.
نکته مهم این است که ساخت این اکانت بههیچوجه بهصورت رایگان امکانپذیر نیست. در نتیجه شما برای افتتاح اکانت دولوپر گوگل باید هزینه 25 دلاری را با استفاده از یکی از انواع کارتهای بانکی بینالمللی مانند ویزاکارت یا مسترکارت پرداخت نمایید تا اکانت شما ایجاد شود. البته درصورتیکه قادر به استفاده از این روش نیستید، میتوانید از خدمات ارزی ایرانیکارت برای انجام این کار استفاده کنید.
قوانین انتشار برنامه در گوگلپلی چیست؟
متأسفانه بسیاری از افراد به دلیل اینکه با قوانین انتشار برنامه در این پلتفرم آشنایی ندارند، بهاشتباه برخی موارد را هنگام انتشار برنامه انجام میدهند که باعث میشود برنامهشان اصلاً برای بررسی توسط کارشناسان نیز ارسال نشود. به همین خاطر مهم است که قبل از انجام این کار حتماً با قوانین انتشار برنامه در گوگلپلی آشنا باشید تا درخواست شما از سوی این سامانه رد نشود.
محدودیت محتوا
از مهمترین قوانین انتشار برنامه در گوگلپلی محتوای ارائه شده است. قبل از ارسال برنامه به Google Play اطمینان حاصل کنید که این برنامه با این سیاستهای محتوا و قوانین محلی مطابقت دارد.
بهخطرافتادن کودک
برنامههایی که شامل محتوایی میشوند که محتوای جنسی برای کودکان دارند، فوراً از فروشگاه برداشته میشوند، و حتی برنامههایی که باعث ایجاد کودک سالاری یا تعامل نامناسب برای افراد خردسال میشوند، پذیرفته نمیشوند. علاوه بر این، برنامههایی که موردتوجه کودکان قرار میگیرند اما حاوی مضامین بزرگسالان هستند مجاز نیستند، از جمله برنامههایی با خشونت، خون و خونریزی بیش از حد. برنامههایی که فعالیتهای مضر و خطرناک را به تصویر میکشند یا به آنها تشویق میکنند. همچنین برنامههایی که باعث ایجاد تصویر منفی از بدن یا خود میشوند از جمله برنامههایی که برای اهداف سرگرمی جراحی پلاستیک، کاهش وزن و سایر عملهای جراحی زیبایی ظاهری فرد را نشان میدهند، پذیرفته نیستند.
سخنان تنفرآمیز
اجازه داده نمیشود که برنامههایی که باعث خشونت میشوند، یا باعث ایجاد نفرت علیه افراد یا گروههایی بر اساس نژاد، ناتوانی، سن، ملیت، گرایش جنسی، جنسیت، هویت جنسیتی یا هر ویژگی دیگری میشوند که مرتبط باشد با تبعیض یا حاشیهسازی سیستمی دارند، شروع به کار کند.
خشونت
به برنامههایی که خشونت بلاعوض یا سایر فعالیتهای خطرناک را به تصویر بکشند یا تسهیل کنند، اجازهی کار داده نمیشود. برنامههایی که خشونت خیالی را در متن یک بازی به تصویر میکشند، مانند کارتون، شکار یا ماهیگیری، بهطورکلی مجاز هستند.
محتوای تروریستی
سازمانهای تروریستی اجازه انتشار برنامهها در Google Play را به هر منظور، از جمله استخدام، ندارند. برنامههایی با محتوای مرتبط با تروریسم، مانند محتوایی که اقدامات تروریستی را ترویج میکند، خشونت را تحریک میکند یا حملات تروریستی را جشن میگیرد، مجاز به انتشار نیستند. اگر محتوای مربوط به تروریسم را برای اهداف آموزشی، مستند، علمی یا هنری ارسال میکنید، مراقب باشید که اطلاعات کافی را ارائه دهید تا کاربران زمینه کاری شما را درک کنند.
رویدادهای حساس
برنامههایی که حساسیت معقولانه نسبت به یک بلایای طبیعی، قساوت، بحران سلامتی، درگیری، مرگ یا رویداد تلخ دیگر دارند را نمایش داده نمیشوند. برنامههای دارای محتوای مربوط به یک رویداد حساس معمولاً مجاز هستند درصورتیکه این محتوا دارای ارزش EDSA (آموزشی، مستند، علمی یا هنری) باشد یا قصد داشته باشد کاربران را از این رویداد حساس مطلع یا آگاهی دهد، میتوانند فعالیت کنند.
قلدری و آزار و اذیت
برنامههایی که شامل تهدید، آزار و اذیت هستند یا افراد را به این کار تشویق میکنند، نمایش داده نمیشوند.
محصولات خطرناک
برنامههایی که مواد منفجره، اسلحه گرم، مهمات یا برخی از لوازم جانبی سلاح گرم را تسهیل کنند، اجازه انتشار ندارد. به برنامههایی که دستورالعملهایی برای تولید مواد منفجره، سلاح گرم، مهمات، لوازم جانبی سلاح گرم محدود یا سلاحهای دیگر ارائه میدهند، اجازه کار ندارند. این شامل دستورالعملهایی در مورد چگونگی تبدیل سلاح گرم به قابلیت شلیک اتوماتیک یا شبیهسازیشده اتوماتیک نیز است.
ماریجوانا
بدون توجه به قانونیبودن در برخی کشورها، اجازه برنامههایی که فروش ماریجوانا یا محصولات ماریجوانا را تسهیل کنند، اجازهی کار ندارند.
تنباکو و الکل
برنامههایی که فروش توتون و تنباکو را تسهیل کنند (از جمله سیگارهای الکترونیکی و خودکارها) یا استفاده غیرقانونی یا نامناسب از الکل یا تنباکو را تشویق میکنند، اجازهی کار ندارند.
انتشار اپ در گوگل پلی استور چگونه انجام می شود؟
گوگل پلی یکی از سرویسهای گوگل است که از طریق آن کاربران به برنامه های مختلفی که برای سیستم عامل اندروید نوشته شده اند، دست پیدا کنند. اگر شما هم یکی از کاربران سیستم عامل اندروید باشید، حتما می دانید که برخی از برنامه ها به صورت رایگان و برخی دیگر با پرداخت هزینه ای مختصر قابل استفاده هستند. در واقع روش کسب درآمد از گوگل پلی ، انتشار برنامه های اندروید به صورت غیر رایگان است.
اما برای انجام این کار قبل از هرچیز شما به یک حساب گوگل دولوپر گوگل نیاز دارید. تا از طریق آن برنامه ای نوشته اید را جهت بررسی برای کارشناسان ارسال کنید. تا در صورت مطابقت با قوانین انتشار در گوگل پلی ، برنامه شما در اختیار کاربران قرار گیرد.
نکته مهم این است که ساخت این اکانت به هیچ وجه به صورت رایگان امکان پذیر نیست. در نتیجه شما برای افتتاح اکانت دولوپر گوگل باید هزینه 25 دلاری را با استفاده از یکی از انواع کارت های بانکی بین المللی مانند ویزا کارت یا مسترکارت پرداخت نمایید تا اکانت شما ایجاد شود. البته در صورتی که قادر به استفاده از این روش نیستید، می توانید از خدمات ارزی ایرانیکارت برای انجام این کار استفاده کنید.
جعل هویت
اجازه داده نمیشود برنامههایی که با جعل هویت شخص دیگری (بهعنوانمثال توسعهدهنده دیگر، شرکت، نهاد دیگر) یا برنامه دیگری، کاربران را گمراه میکنند، فعالیت کنند. مراقب باشید از نمادهای برنامه، توضیحات، عناوین یا عناصر درون برنامهای استفاده نکنید که میتواند کاربران را در مورد رابطه برنامه شما با شخص دیگر یا برنامه دیگری گمراه کند.
حقوق مالکیت معنوی
یکی دیگر از مهمترین قوانین انتشار برنامه در گوگل پلی حقوق مالکیت معنوی است. اجازه داده نمیشود که برنامهها یا حسابهای توسعهدهندگانی که حقوق مالکیت معنوی دیگران را نقض میکنند (از جمله مارک تجاری، حق چاپ، حق ثبت اختراع، اسرار تجاری و سایر حقوق انحصاری) فعالیت کنند. همچنین برنامههایی که افراد را به نقض این حقوق تشویق میکنند نیز رد خواهند شد.
اگر شما صاحب علامت تجاری هستید و فکر میکنید برنامهای در Google Play وجود دارد که حقوق مارک تجاری شما را نقض میکند، گوگل این امکان را فراهم میکند تا مستقیماً برای حل نگرانی خود با توسعهدهنده تماس بگیرید. اگر نمیتوانید با توسعهدهنده به نتیجهای برسید، با استفاده از فرمهای مربوط در سایت میتوانید به شکایت خود رسیدگی کنید.
اگر اسنادی دارید که ثابت میکند شما اجازه استفاده از دارایی معنوی شخص ثالث را در برنامه یا لیست فروشگاه خود دارید (مانند نامهای تجاری، آرمها و داراییهای گرافیکی)، قبل از ارسال خود با تیم Google Play تماس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که برنامه شما به دلیل نقض مالکیت معنوی رد نمیشود.
نقض حریم خصوصی، فریب و سوء استفاده از دستگاه
گوگل متعهد به حفظ حریم خصوصی کاربر و ایجاد محیطی ایمن برای کاربران خود هست. برنامههایی که فریبنده، مخرب یا قصد سو استفاده از هر شبکه، دستگاه یا اطلاعات شخصی را دارند، کاملاً ممنوع هستند.
شما باید در نحوه مدیریت دادههای کاربر شفاف باشید (بهعنوانمثال، اطلاعات جمعآوریشده از یک کاربر یا درباره او، از جمله اطلاعات دستگاه) را اعلام کنید. این به معنای افشای دسترسی، جمعآوری، استفاده و بهاشتراکگذاری دادههای برنامه شما و محدود کردن استفاده از دادهها به اهداف افشا شده است. علاوه بر این، اگر برنامه شما از اطلاعات شخصی یا حساس کاربر استفاده میکند، به سایت مراجعه کنید تا قوانین مربوط با این مهم را مطالعه کنید.
درخواست مجوز
درخواستهای مجوز باید برای کاربران منطقی باشد. شما فقط میتوانید مجوزهایی را بخواهید که برای پیادهسازی ویژگیها یا سرویسهای فعلی در برنامه شما که در لیست فروشگاه Play شما تبلیغ میشوند، لازم باشد. شما نمیتوانید از مجوزهایی که امکان دسترسی به دادههای کاربر یا دستگاه را برای ویژگیها یا اهداف نامشخص، اجرا نشده یا ممنوع است، استفاده کنید. دادههای شخصی یا حساس که از طریق مجوزها دسترسی دارند ممکن است هرگز فروخته نشوند.
برای دسترسی به دادهها در متن (از طریق مجوز تأییدی افزایشی) مجوزها را درخواست کنید تا کاربران بدانند چرا برنامه شما مجوز را درخواست میکند. از دادهها فقط برای اهداف مورداستفاده کاربر استفاده کنید. اگر بعداً مایل به استفاده از دادهها برای اهداف دیگر هستید، باید از کاربران سوال کنید و مطمئن شوید که آنها با استفادههای اضافی موافقت میکنند.
کسب درآمد و تبلیغات
از قوانین انتشار برنامه در گوگل پلی باید به کسب درآمد و تبلیغات اشاره کرد. Google Play از انواع استراتژیهای کسب درآمد برای بهرهمندی از توسعهدهندگان و کاربران از جمله توزیع پولی، محصولات درون برنامهای، اشتراکها و مدلهای مبتنی بر تبلیغات پشتیبانی میکند. برای اطمینان از بهترین تجربه کاربر، بهتر است یک سری از موارد را در نظر بگیرید.
پرداختها
برنامههایی که از خریدهای درون فروشگاهی یا درون برنامهای استفاده میکنند باید از دستورالعملهای زیر پیروی کنند:
خریدهای داخل فروشگاه: توسعهدهندگانی که برای برنامهها و بارگیریها از Google Play شارژ میگیرند باید از سیستم پرداخت ارزی Google Play استفاده کنند.
خریدهای درون برنامهای: توسعه دهندگانی که محصولات درون یک بازی بارگیری شده در Google Play یا دسترسی به محتوای بازی را ارائه میدهند، باید از صورتحساب درون برنامهای Google Play بهعنوان روش پرداخت استفاده کنند.
توسعهدهندگانی که محصولات دسته دیگری از برنامه بارگیری شده در Google Play را ارائه میدهند، باید از صورتحساب درون برنامهای Google Play بهعنوان روش پرداخت استفاده کنند، به جز موارد زیر:
- پرداخت فقط برای محصولات فیزیکی است.
- پرداخت برای محتوای دیجیتالی است که ممکن است در خارج از برنامه مصرف شود (بهعنوانمثال آهنگهایی که میتوانند در سایر دستگاههای پخش موسیقی پخش شوند).
ارزهای مجازی درون برنامهای فقط باید در عنوان برنامه یا بازی که برای آن خریداری شده استفاده شود.
- توسعهدهندگان نباید کاربران را در مورد برنامههایی که میفروشند گمراه کنند و همچنین در مورد خدمات، کالاها، محتوا یا عملکردهای درون برنامهای که برای خرید ارائه میشوند، گمراه کنند. اگر توضیحات محصول شما در Google Play به ویژگیهای درون برنامهای اشاره دارد که ممکن است به هزینه خاص یا اضافی نیاز داشته باشد، توضیحات شما باید بهوضوح به کاربران اطلاع دهد که برای دسترسی به این ویژگیها پرداخت لازم است.
تبلیغات
به برنامههایی که محتوای فریبدهنده دارند اجازهی کار داده نمیشود. تبلیغات با اپلیکیشنهایی که مجوز آنها را تایید کردهاند تنها نمایش داده میشود. تبلیغاتی که در برنامهی شما نمایش داده میشوند، باید با قوانین در گوگل پلی هم ردیف باشد.
برنامه تبلیغات خانوادگی
اگر تبلیغات شما مواردی را شامل میشود که مخاطب اختصاصی آنها کودکان و برنامههایی که کودکان آنها را مشاهده میکنند باید قوانین مربوط به این مساله را بهصورت کامل مشاهده کنید. اگر تبلیغات شما از قوانین کلی گوگل پلی نیز پیروی کنید اما از قوانین خانوادگی پیروی نکند امکان دارد که باز تبلیغات شما به مشکل بر بخورد.
نصب نرمافزارهای ناخواسته در موبایل
در Google تمرکز بر روی کاربر است، همه موارد دیگر در الویت های بعدی قرار میگیرند. در قوانین گوگل همه چیز به سمتی پیش میرود که تجربه کاربری بسیار خوبی را در اختیار شما قرار میدهد. این خطمشی بر اساس خطمشی نرمافزار ناخواسته Google با ترسیم اصول برای اکوسیستم Android و فروشگاه Google Play استوار است. نرمافزاری که این اصول را نقض کند، به طور بالقوه برای تجربه کاربر مضر است و ما برای محافظت از کاربران در برابر آن اقداماتی انجام میگیرد.
بیشتر نرمافزارهای ناخواسته یک یا چند ویژگی اصلی مشابه را نمایش میدهند:
نرمافزار فریبنده است، مورد چیزی را پیشنهاد میدهد که جوابگو نیست. نرمافزار تلاش میکند تا کاربران را فریب دهد تا آن را نصب کنند و بعد آنها را بهسوی برنامهای دیگر هدایت میکند. در مورد عملکرد اصلی برنامه هی چیز به کاربر نمیگویند و میخواهند هویت خود را پنهان کنند. برنامه از راههای نادرست بر روی سیستم کاربر تأثیر میگذارد. برنامه اطلاعات شخصی را بدون اطلاع کاربران جمعآوری یا انتقال میدهد. همراه با نرمافزارهای دیگر است و حضور آن فاش نمیشود.
تبلیغات کلاهبرداری
تبلیغات کلاهبرداری یا شرطبندی به کل ممنوع است. تعاملات آگهی ایجاد شده بهمنظور فریب یک شبکه تبلیغاتی در برای افزایش بازدیدهای واقعی، تبلیغات کلاهبرداری است که نوعی ترافیک نامعتبر به سمت وبسایت شما میفرستند. تقلب در تبلیغات ممکن است محصول جانبی توسعهدهندگان باشد که تبلیغات را به روشهای غیرمجاز انجام میدهند، مانند نمایش تبلیغات پنهان، کلیک خودکار بر روی تبلیغات، استفاده از رباتها و… یا فعالیت انسانی طراحی شده برای تولید نامعتبر ترافیک تبلیغات. ترافیک نامعتبر و تقلب در تبلیغات برای تبلیغکنندگان، توسعهدهندگان و کاربران مضر است و باعث ازبینرفتن اعتماد به برنامهها در طولانیمدت خواهد شد؛ بنابراین گوگل این اجازه را به متقلبین نخواهد دارد.
فعالیتهای اسپم
گوگل برنامههایی را که کارهای اسپم انجام میدهند را مجاز به فعالیت نمیداند، مانند برنامههایی که پیامهای ناخواسته را به کاربران ارسال میکنند یا برنامههای تکراری یا بیکیفیت.
پیام هرزنامه
برنامههایی که به کاربر پیامک، ایمیل یا پیام دیگر ارسال میکنند بدون اینکه کاربر توانایی تأیید محتوا موردنظر را داشته باشد، از فعالیتشان جلوگیری خواهد شد.
بازدید از وب و هرزنامه وابسته
برنامههایی که هدف اصلی آنها جابهجایی ترافیک وابسته به یک وبسایت یا ارائه نمای وب از یک وبسایت بدون اجازه از مالک یا سرپرست وبسایت است اجازهی کار ندارند.
مطالب تکراری
برنامههایی که فقط تجربه مشابه سایر برنامههای موجود در Google Play را دارند، اجازه کار ندارند. برنامهها باید از طریق ایجاد محتوا یا خدمات منحصربهفرد، برای کاربران ارزشآفرینی کنند.
طراحی برنامه برای کودکان و خانوادهها
استفاده از فناوری بهعنوان ابزاری برای غنیسازی زندگی خانوادهها همچنان روبهرشد است و والدین به دنبال محتوای ایمن و باکیفیت برای اشتراکگذاری با فرزندان خود هستند. شما ممکن است برنامههای خود را به طور خاص برای کودکان طراحی کنید یا برنامه شما فقط توجه آنها را به خود جلب کند. Google Play میخواهد به شما کمک کند مطمئن شوید برنامه شما برای همه کاربران از جمله خانواده ایمن است. پس به این مساله بهخوبی توجه کنید.
گوگل پلی چگونه به برنامهنویسان کمک میکند؟
گوگل توسعهدهندگان را قادر میسازد تا بهترین کار خود را انجام دهند و با سرمایهگذاری در ابزارها و منابعی که باعث رشد آنها میشود، به آنها کمک میکند تا به موفقیت برسند. دسترسی و توزیع جهانی گوگل برنامهها و بازیهای آنها را در مقابل بیش از یک میلیارد کاربر اندروید قرار میدهد – کلید اصلی موفقیت برای استفادهی از این بازار بالقوه و گسترده است.
برنامه و رتبهبندی برنامه
هدف گوگل این است که به کاربران کمک کند برنامهها و بازیهایی را که از میلیونها نفر در Google Play استفاده میکنند را بهراحتی پیدا کنند.
کاربران میتوانند در Google Play ، در انواع مختلفی از دستگاهها، از جمله تلفن، کامپیوتر و تلویزیون، با برنامهها آشنا شوند و آنها را نصب کنند. بهعنوانمثال، کاربران میتوانند در صفحه اصلی اپلیکیشن مرور کنند، یک برنامه را جستجو کنند، جزئیات صفحات برنامه را ببیند و اگر نظرش جلب شد، آن را نصب کند.
گوگل میخواهد کاربران محتوای مربوط به خود را ببینند و با برنامههایی که بارگیری میکنند تجربه مثبتی داشته باشند. بهطورکلی از برنامههایی باکیفیت و مناسب برای مخاطبان گسترده استقبال میکند. بهترین کاری که یک توسعهدهنده برای افزایش قابلیت کشف میتواند انجام دهد ساخت برنامهای است که مردم از آن لذت ببرند و آن را به دیگران توصیه کنند.